ΨΑΛΜΟΙ
ΟΝΟΜΑΣΙΑ-ΚΑΝΟΝΑΣ
|
Ο Δαβίδ |
Οι Ψαλμοί είναι
ένα από τα βιβλία του κανόνα της Παλαιάς Διαθήκης.
Στην εβραϊκή
βίβλο
οι Ψαλμοί βρίσκονται επικεφαλής του τρίτου μέρους του
Παλαιστινού (Ιουδαϊκού)
Κανόνα,
δηλαδή
των βιβλίων που
ονομάζονται "Αγιόγραφα", ενώ στον αντίστοιχο
Αλεξανδρινό (Ελληνικό)
Κανόνα εντάσσεται στη συλλογή των
Ποιητικών-Διδακτικών βιβλίων, ως το πρώτο τους βιβλίο.
Το βιβλίο των
Ψαλμών αποτελεί μια συλλογή 150 θρησκευτικών ποιημάτων και οι ύμνοι του αποτελούν τελειότατα
δείγματα λυρικής ποίησης. Ονομάστηκαν έτσι από το «ψαλτήρι», ένα έγχορδο
μουσικό όργανο που συνοδεύει την απαγγελία των ποιημάτων αυτών.
Στην εβραϊκή
βίβλο η συλλογή φέρνει τον τίτλο
«Αίνοι»
ή
πληρέστερα «βιβλίο των αίνων»,
που σαν τίτλος δεν ανταποκρίνεται τόσο στο περιεχόμενό της, όσο στη χρήση
της ως υμνολογίου της Συναγωγής. Παράλληλα όμως η συλλογή ονομάζεται και
«προσευχές»,
χωρίς να είναι όλοι οι ψαλμοί προσευχές, πράγμα που σημαίνει ότι ο όρος
«προσευχή» χρησιμοποιείται εδώ με την ευρύτερη σημασία του, περιλαμβάνοντας
έτσι όλες τις κατηγορίες των ψαλμών.
Στο κείμενο των Εβδομήκοντα (Ο') η συλλογή επιγράφεται «Ψαλμοί» ή «Βίβλος
Ψαλμών», «Ψαλτήρ» ή «Ψαλτήριον» ή και «Ψαλμοί Δαυίδ».
Διαφορές μεταξύ του πρωτότυπου κειμένου και της Μετάφρασης των Ο', ουσιώδεις
και μη, υπάρχουν περισσότερες από χίλιες διακόσιες. Απ' τις διαφορές αυτές
άλλες είναι υπέρ του πρωτοτύπου και άλλες υπέρ της
Μετάφρασης των Ο'.
Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΑΙ Η
ΑΡΙΘΜΗΣΗ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ
Οι
ψαλμοί και στα δυο κείμενα είναι 150. Υπάρχει βέβαια στους Εβδομήκοντα (Ο')
και 151ος ψαλμός, που αποδίδεται μάλιστα στο Δαβίδ και αναφέρεται στη νίκη
του εναντίον του Γολιάθ. Ο ψαλμός όμως αυτός, όπως σημειώνεται και στην
επιγραφή του, υπολογίζεται ως «έξωθεν του αριθμού». Στις
ραββινικές πηγές ο αριθμός των ψαλμών είναι μικρότερος (147) ή και
μεγαλύτερος των 150 (μέχρι 170). Η διαφορά αυτή οφείλεται στη σύμπτυξη ή τη
διχοτόμηση ορισμένων ψαλμών, που εξυπηρετούσε κατά περίπτωση τις
λειτουργικές ανάγκες της Συναγωγής.
Ενώ το
εβραϊκό κείμενο και το κείμενο των
Εβδομήκοντα (Ο')
συμφωνούν ως προς τον αριθμό των ψαλμών, διαφέρουν εντούτοις ως προς την
αρίθμησή τους.
Οι
Εβδομήκοντα (Ο') συνάπτουν τους ψαλμούς 9 και 10 και τους 114 και 115 του
εβραϊκού κειμένου
ως 9 και 113 αντίστοιχα, και διαιρούν τον
116 και τον 147
ως 114-115 και
146-147 αντίστοιχα.
Το σύνολο
όμως των ψαλμών παραμένει ίδιο, 150 και στα δύο κείμενα, εβραϊκό και
ελληνικό. Από την αρίθμηση των ψαλμών εξάγεται το συμπέρασμα, ότι η
αρίθμηση των Εβδομήκοντα (Ο') για το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου (από τον
Ψαλμό 9 μέχρι τον 113 και από τον Ψαλμό 117 μέχρι τον 146) υπολείπεται της
αρίθμησης του εβραϊκού κειμένου κατά ένα.
ΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΤΩΝ
ΨΑΛΜΩΝ
Το βιβλίο
των Ψαλμών αποτελούσε το υμνολόγιο του λαού Ισραήλ. Οι ψαλμοί γράφτηκαν σε
μια περίοδο από την εποχή του Μωυσή μέχρι την αιχμαλωσία του λαού από τη
Βαβυλώνα.
Σύμφωνα
με την ιουδαϊκή παράδοση και μερικούς από τους αρχαίους εκκλησιαστικούς
συγγραφείς (Θεοδώρητος Κύρου, Θεόδωρος Μοψουεστίας κλπ.) συγγραφέας των
Ψαλμών ήταν ο βασιλιάς Δαβίδ, ενώ για άλλους συγγραφείς (Ευσέβιος, Μ.
Αθανάσιος κλπ.) ο Δαβίδ δεν είναι δυνατό να υπήρξε ο ποιητής όλων των
ψαλμών.
Η
άποψη αυτή είναι σύμφωνη με τη μαρτυρία των επιγραφών των ψαλμών, που εκτός
από το Δαβίδ αποδίδουν τη συγγραφή τους και σε άλλα πρόσωπα, όπως το Μωυσή,
το Σολομώντα, τον Ασάφ, τους υιούς Κόρε κλπ. Όλα αυτά τα πρόσωπα μας είναι
γνωστά και από άλλα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης, μερικά μάλιστα απ' αυτά
ανήκαν σε οικογένειες με πατροπαράδοτη αφοσίωση στην τελετουργική ζωή του
αρχαίου Ισραήλ, είχαν άμεση σχέση με τη λατρεία και προσέφεραν τις υπηρεσίες
τους ως ψαλμωδοί ή πυλωροί στο ναό των Ιεροσολύμων.
Ο Δαβίδ θέλοντας να δημιουργήσει μια συλλογή από ύμνους και
προσευχές λατρείας, δοξολογίας και ευχαριστίας, τους συγκέντρωσε. Οι πρώτοι
γράφτηκαν από το Δαβίδ, στη συνέχεια προστέθηκαν ψαλμοί και άλλων
δημιουργών. Εκτός του Δαβίδ, στη διάταξη των ψαλμών έχουν συμβάλει και οι Ιωσαφάτ, Ιεζεκίας, Ιωσίας. Τέλος, ο Έσδρας μετά την επιστροφή από την
εξορία, πιθανότατα συγκέντρωσε τη συλλογή, δίνοντας της τη σημερινή μορφή.
Σε
πολλούς ψαλμούς επιγράφεται και τ' όνομα του θεόπνευστου ανδρός, ο οποίος
συνδέεται με τον ψαλμό. Έτσι στο Δαβίδ αποδίδονται 87 ψαλμοί, στον Ασάφ 12,
στους γιούς Κορέ 10, στον Αγγαίο και Ζαχαρία 4, στους Σολομώντα, Μωυσή, Αιμάν,
Αιθάν από 1. Οι υπόλοιποι 34 ψαλμοί επειδή δεν υπάρχει δηλωτική επιγραφή του
ποιητή είναι ανώνυμοι και λέγονται "ορφανοί".
Οι ψαλμοί του Δαβίδ: 2-40, 42, 50-71, 85,
90, 92-98, 100, 102-103, 107-109, 136-144, (151, ο οποίος αποτελεί
προσθήκη).
Οι ψαλμοί του Ασάφ: 49,
72-82.
Οι ψαλμοί των γιων του Κορέ:
41, 43-48, 83-84, 86.
Οι ψαλμοί του Αγγαίου και
του Ζαχαρία: 145-148.
Ο ψαλμός του Αιμάν: 87.
Ο ψαλμός του Αιθάν: 88.
Ο ψαλμός του Μωυσή: 89.
Ο ψαλμός του Σολομώντα: 127.
Οι ανώνυμοι ψαλμοί: 1, 91,
99, 101, 104-106, 110-126, 128-135, 149-150.
Ο Δαβίδ καθιέρωσε 4000 μουσικούς και τους τοποθέτησε στην υμνωδία του ναού
(Α' Παραλειπομένων 16,6. 23,5. κεφ.25). Ο Μωυσής έψαλλε και δίδαξε το λαό του (Δευτερονόμιο κεφ. 32, Έξοδος κεφ.
15).
Η πατρότητα όμως των Ψαλμών και κατά συνέπεια η χρονολόγηση τους δεν
εξετάζονται σήμερα με κριτήρια τις ενδείξεις των μεταγενέστερων επιγραφών
και τη (μη σύμφωνη) γνώμη της αρχαίας παράδοσης, αλλά σε συνάρτηση με το όλο
πρόβλημα της προέλευσης και της τελικής σύνθεσης του βιβλίου των Ψαλμών.
ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΙΡΕΣΗ
ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ
Η σημερινή μορφή
των Ψαλμών
διαιρείται σε πέντε μέρη,
που χωρίζονται μεταξύ τους με δοξολογίες λειτουργικού χαρακτήρα, και είναι το αποτέλεσμα της συνένωσης μικρότερων
συλλογών που διαμορφώθηκαν σε διάφορες εποχές.
Τα πέντε
αυτά μέρη περιλαμβάνουν, κατά την αρίθμηση των Ο', τους Ψαλμούς 1-40. 41-71.
72-88. 89-105. 106-150 και οι δοξολογίες, όπως λ.χ. «ευλογητός Κύριος ο Θεός
Ισραήλ από του αιώνος και εις τον αιώνα. Γένοιτο. Γένοιτο» (Ψαλμός
40,14), σημειώνουν το τέλος των τεσσάρων πρώτων βιβλίων (Ψαλμοί 40,14.
71,18-19. 88,53 και 105,48).
Η
πενταμερής αυτή διαίρεση των Ψαλμών είναι πιο παλαιά και απ' αυτήν ακόμα τη
Μετάφραση των Ο', που περιέχει τις δοξολογίες. Μνημονεύεται από Ιουδαίους
και χριστιανούς λογίους και παραλληλίζεται με τη διάκριση των πέντε βιβλίων
της Πεντατεύχου (Επιφάνιος). Μερικοί Πατέρες (λ.χ. Γρηγόριος Νύσσης)
βρίσκουν στην πενταμερή διάκριση των Ψαλμών τις πέντε εκείνες διαδοχικές
βαθμίδες, που πρέπει να περάσει η ψυχή για να φτάσει από τη χαμηλότερη στην
ψηλότερη κλίμακα της ηθικής τελείωσης. Η άποψη όμως αυτή δεν φαίνεται να
δικαιώνεται απ' τα πράγματα και η εξήγηση του φαινομένου της ύπαρξης πέντε
συλλογών στους Ψαλμούς βρίσκεται στην επικρατούσα σήμερα άποψη για τη
σύνθεση του βιβλίου των Ψαλμών.
Η πορεία
της σύνθεσης των Ψαλμών υπήρξε μακρά και ακολούθησε κατά πάσα πιθανότητα την
εξής πορεία. Αρχικά στιχουργήθηκαν για ατομική ή συλλογική λειτουργική χρήση
ανεξάρτητοι ψαλμοί, που με την πάροδο του χρόνου συνενώθηκαν σε μικρές
ανεξάρτητες ποιητικές συλλογές με κοινό πολλές φορές θέμα. Ακολούθησε ο
σχηματισμός μεγαλύτερων ποιητικών συλλογών με κοινή προέλευση, όπως λ.χ. οι
συλλογές του Δαβίδ, των υιών Κόρε κλπ., για να απαρτιστεί τελικά με τη
συνένωσή τους το βιβλίο των Ψαλμών.
Ένδειξη
μιας τέτοιας διαμόρφωσης των ψαλμικών συλλογών αποτελούν μεταξύ άλλων και οι
επιγραφές των ψαλμών, που μαρτυρούν τη μη κοινή καταγωγή τους. Έτσι το πρώτο
βιβλίο (Ψαλμοί 1-40), με εξαίρεση δύο ή τρεις, περιέχει ψαλμούς του Δαβίδ,
το δεύτερο (Ψαλμοί 41-71) μια συλλογή των υιών Κορέ και μια του Δαβίδ, το
τρίτο (Ψαλμοί 72-88) δύο επίσης ομάδες ψαλμών, μία του Ασάφ και μία των υιών
Κορέ, το τέταρτο (Ψαλμοί 89-105) ψαλμούς του Δαβίδ και μερικούς ανώνυμους
(ορφανούς) και το πέμπτο βιβλίο (Ψαλμοί 106-150), εκτός από τους ψαλμούς του
Δαβίδ, περιέχει τη συλλογή των «ωδών των αναβαθμών» (Ψαλμοί
119-133) και τους επιγραφόμενους ψαλμούς «αλληλούια» (Ψαλμοί 134. 135.
145-150). Παρά την ποικιλία όμως της προέλευσης των ψαλμών και των
εκτενέστερων συλλογών τους το βιβλίο των Ψαλμών θεωρείτο πάντοτε ως ενιαίο
έργο (βλ. Πρξ. 1,20) που είχε βέβαια και την ιστορία του. Απόδειξη αυτού
είναι ο Κανόνας, η χειρόγραφη παράδοση και οι αρχαίοι κατάλογοι των βιβλίων
της Παλαιάς Διαθήκης.
Η συνοδεία των ψαλμών με
κάποιο μουσικό όργανο ήταν σχεδόν απαραίτητη, για το λόγο αυτό στα
εισαγωγικά σχόλια αναφέρονται οδηγίες για τον τόνο, το ρυθμό και το
ύφος της εκτέλεσης από τους μουσικούς. Οι "Ωδές
των αναβαθμών" (119-133) ονομάστηκαν έτσι, επειδή τους τραγουδούσαν αναβαίνοντας τα σκαλιά του
ναού ή το δρόμο για το όρος Σιών.
ΟΙ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ
Στενή
σχέση με το θέμα της σύνθεσης έχουν και οι επιγραφές (οι τίτλοι) των Ψαλμών.
Επιγραφές έχουν σχεδόν όλοι οι ψαλμοί των τριών πρώτων βιβλίων (Ψαλμοί 1-88)
και ορισμένος αριθμός από τα δύο άλλα (Ψαλμοί 89-150).
Συνολικά
116 ψαλμοί έχουν επιγραφή (τίτλο), ενώ
οι
ανώνυμοι «ορφανοί» ψαλμοί είναι συνολικά 34.
Οι επιγραφές, αν και τέθηκαν μεταγενέστερα
και σε πολλές περιπτώσεις δεν
ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο του ψαλμού
επικεφαλής του οποίου βρίσκονται, είναι
εντούτοις πολύτιμες για τις πληροφορίες που
παρέχουν. Από τις επιγραφές αυτές
πληροφορούμαστε για τα εξής.
1. Το
χαρακτήρα του ποιήματος («Ψαλμός», «Ωδή» κλπ.).
2. Τον
τρόπο της μουσικής εκτέλεσης του («εις τον αρχιμουσικόν» κλπ.).
3. Τη
λειτουργική χρήση του ποιήματος («εις ανάμνησιν» κλπ.).
4. Το
συγγραφέα ή ακριβέστερα τη συλλογή στην οποία ανήκει το κάθε ποίημα («τω
Δαυΐδ»).
5. Τις
περιστάσεις κάτω απ' τις οποίες γράφτηκε ο ψαλμός («εν τω είναι αυτόν εν τη
ερήμω της Ιουδαίας»).
Στην Εκκλησία κατά την ανάγνωση των Ψαλμών οι επιγραφές δεν διαβάζονται
σήμερα.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ
Το βιβλίο των Ψαλμών διαιρέθηκε σε πέντε ενότητες: α) ψαλμοί 1-42, β) ψαλμοί
43-72, γ) ψαλμοί 73-84, δ) ψαλμοί 90-106 και ε) ψαλμοί 107-150. Καθεμιά
ενότητα τελειώνει με μια δοξολογία.
Οι ψαλμοί
ταξινομούνται και σε κατηγορίες ανάλογα με το περιεχόμενό τους. Οι
κυριότερες θεματικές κατηγορίες είναι οι εξής:
Ψαλμοί εμπιστοσύνης (3, 4, 20, 55, 61, 91, 125).
Ψαλμοί ευχαριστίας (9, 18, 21, 28, 33, 34, 66, 76, 85, 116, 124, 135, 138).
Ψαλμοί δοξολογίας (30, 34, 40, 113, 117, 124, 145, 146-150).
Ψαλμοί μετάνοιας και ομολογίας (6, 25, 32, 38, 51, 102, 130, 143).
Ψαλμός ελέους (51).
Ψαλμός πόνου (69).
Ψαλμοί για προστασία (5, 7, 41, 64, 140, 141).
Θρήνος (79).
Μεσσιανικοί ψαλμοί (2, 8, 16, 22, 45, 69, 89, 110, 118, 132 / προφητικοί για
τον Μεσσία).
Θεοκρατικοί ψαλμοί (95, 96, 97, 98, 99, 100 / αναφέρονται στην κυριαρχία του
Θεού).
Ιστορικοί ψαλμοί (78, 81, 105, 106, 114).
Ψαλμοί των Αναβαθμών (120-134).
Πρωινή προσευχή (5).
Προσευχές (28, 34, 52, 54, 56, 57).
Μακαρισμοί (1, 84).
Στοχασμοί (36).
Πολεμικά θούρια (46, 68, 144).
Πολεμικό εμβατήριο (108).
Ψαλμοί κατάρας (35, 52, 58, 59, 69, 109, 137).
Ψαλμοί ακροστιχίδας-αλφαβητικοί (25, 34, 111, 112, 119, 145).
Ψαλμοί που αρχίζουν και τελειώνουν με το "αλληλούια" (146-150).
Το βιβλίο των
Ψαλμών
περιλαμβάνει διάφορες κατηγορίες ποιημάτων, που με βάση τα φιλολογικά τους
χαρακτηριστικά διακρίνονται σε:
α) Ύμνους που
εκφράζουν τα συναισθήματα του ποιητή, που δημιουργούνται από την διαπίστωση
της παντοδυναμίας, πανσοφίας και αγαθότητας του Θεού όπως παρουσιάζεται στη
φύση και στην ιστορία.
β) Ευχαριστήριους
που εκφράζουν ευχαριστία και ευγνωμοσύνη προς το Θεό για τη βοήθειά του σε
δύσκολες καταστάσεις (ασθένεια, αιχμαλωσία, πολιορκία κ.λπ.).
γ) Θρήνους που
εκφράζουν ατομικό ή ομαδικό θρήνο για συντελεσθείσα ή επικειμένη καταστροφή
και την παράκληση προς βοήθεια και σωτηρία.
δ) Εξομολογήσεως
ή μετανοίας που εκφράζουν την συναίσθηση της αμαρτίας και την ανάγκη
συμφιλίωσης του ανθρώπου με το Θεό.
ε)
Ιεραποδημητικούς που ψάλλονται από προσκυνητές εκφράζοντας τον πόθο τους να
προσκυνήσουν στον Ναό της Ιερουσαλήμ.
στ) Διδακτικούς
που περιέχουν θρησκευτικές και ηθικές συμβουλές.
ζ) Ιστορικούς που
αναφέρονται σε διάφορα ιστορικά γεγονότα της ζωής των Ισραηλιτών.
η) Βασιλικούς που
αναφέρονται σε διάφορα περιστατικά της ζωής των βασιλέων (γέννηση, γάμο,
ενθρόνιση κ.λπ.).
θ) Μεσσιανικούς ή
Χριστολογικούς που αναφέρονται σε διάφορα περιστατικά της ζωής του Μεσσία.
ι) Εσχατολογικούς
που εξυμνούν τη δύναμη του Θεού κατά την έσχατη ημέρα και εκφράζουν την
ακλόνητη πεποίθηση σ' Αυτόν.
ια) Εκδικητικούς.
ιβ) Προφητικούς.
ιγ) Προσευχές
κ.ά.
Τρεις σημαντικές κατηγορίες που θα μπορούσαν να ταξινομηθούν οι ψαλμοί,
σύμφωνα με τον πνευματικό ρόλο που επιτελούσαν είναι:
Ψαλμοί δοξολογίας του λαού (8, 19, 29, 33, 65, 98, 103, 104, 105, 111, 113,
114, 117, 135, 136, 145, 150).
Ψαλμοί ατομικής δοξολογίας (18, 30, 32, 34, 41, 66, 92, 116, 118).
Ψαλμοί δεήσεως και ατομικού θρήνου (3, 5-7, 13, 17, 22, 25-28, 31, 35, 38,
39, 42, 43, 51, 54-57, 59, 61, 63, 64, 69, 70, 71, 76, 88, 102, 109, 120,
130, 140, 141-143).
Από άποψη περιεχομένου όμως το βιβλίο των Ψαλμών εκτός από την εξύμνηση του
μεγαλείου και της δόξας του Θεού, διατυπώνονται υψηλές διδασκαλίες για το
Θεό, την παρουσία του στην ιστορία, το έλεος και την αγάπη του αλλά και τη
δίκαιη κρίση του, τη ζωή και το θάνατο, την αγιότητα και την αμαρτία και
προπάντων εκφράζεται η μεσσιανική προσδοκία.
|