ΑΡΧΑΙΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ  

 

ΜΙΣΠΑ (ΜΑΣΣΗΦΑ, ΜΑΣΦΑ)

 

Η ΜΙΣΠΑ (ΜΑΣΣΗΦΑ, ΜΑΣΦΑ)

(Γένεση 31,49. Ιησούς του Ναυή 13,26. Κριταί 11,11. 11,34. 20,1. 21,1)

(Α' Βασιλειών 7,6. 10,17. 22,3. Β' Παραλειπομένων 16,4)

 

Η Μισπά (Μασσηφά, Μασσηφάθ, Μασφά) ήταν αρχαία πόλη του Ισραήλ, δυτικά του Ιορδάνη και βόρεια της Ιερουσαλήμ, στα όρια της φυλής Γαδ. Το όνομα Μισπά σημαίνει "Όρασις", δηλαδή ότι "το βλέμμα του Θεού είναι πάνω μας". Χάρτης D5.

 

 

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΙΣΠΑ (ΜΑΣΣΗΦΑ)

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

 

Η ΜΙΣΠΑ (ΜΑΣΣΗΦΑ) ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΡΙΤΩΝ

 

Όταν ο Ιακώβ έφυγε από τον Λάβαν, μαζί με την οικογένειά του, κατευθύνθηκε προς τα βουνά της Γαλαάδ. Ο Λάβαν καταδίωξε τον Ιακώβ και τον πρόφτασε όταν εκείνος είχε κατασκηνώσει στα βουνά της Γαλαάδ (Γένεση 31,21-25). Ο Λάβαν πρότεινε στον Ιακώβ να κάνουν μια συμφωνία και να βάλουν κάτι ως μνημείο ανάμεσα τους. Πήρε τότε ο Ιακώβ ένα λιθάρι και το έστησε για αναμνηστική στήλη. Κατόπιν μάζεψαν όλοι μαζί πέτρες και έκαναν ένα σωρό. Ο Ιακώβ και ο Λάβαν έκαναν συμφωνία ειρήνης μεταξύ τους και ονόμασαν το σωρό εκείνο Γαλαάδ, που σημαίνει "Βουνός μαρτυρεί" και  την τοποθεσία Μισπά, που σημαίνει "Όρασις" δηλαδή ότι "το βλέμμα του Θεού είναι πάνω μας". Κατόπιν ο Ιακώβ πρόσφερε θυσία στον Κύριο πάνω στο βουνό (Γένεση 31,44-54).

 

Ο Ιεφθάε

Στα όρια της φυλής Γαδ περιλαμβάνονταν και οι πόλεις από την Εσεβών έως την Ραμώθ, πλησίον της Μασσηφά (Ιησούς του Ναυή 13,26). Όταν ο Ιεφθάε αποδέχτηκε την πρόταση των Ισραηλιτών, για να ηγηθεί του στρατού κατά των Αμμωνιτών, πήγε μαζί με τους άρχοντες της Γαλαάδ στη Μασσηφά (Μισπά), όπου ο λαός τον αποδέχτηκε ως ηγεμόνα του. Εκεί ο Ιεφθάε επανέλαβε όλα τα λόγια της συμφωνίας με τους άρχοντες των Ισραηλιτών ενώπιον του Κυρίου (Κριταί 11,4-11).

Ο Ιεφθάε είχε κάνει τάμα στον Κύριο, πως εάν τον βοηθούσε να νικήσει τους Αμμωνίτες, θα θυσίαζε τον πρώτο που θα έβγαινε από το σπίτι του για να τον προϋπαντήσει (Κριταί 11,30-31). Έτσι όταν ο Ιεφθάε επέστρεψε νικητής στο σπίτι του, στη Μασσηφά (Μισπά), βγήκε η κόρη του να τον προϋπαντήσει με τύμπανα και με χορούς. Ήταν το μοναχοπαίδι του και εκτός απ' αυτήν δεν είχε άλλο παιδί. Όταν την είδε ο Ιεφθάε έσχισε μ' απόγνωση τα ρούχα του. Εκείνη του αποκρίθηκε να τηρήσει το λόγο που έδωσε στον Κύριο, παρά μόνο του ζήτησε να την αφήσει να πάει για δύο μήνες στα βουνά και να κλάψει τη νιότη και την παρθενιά της μαζί με τις φίλες της. Ο Ιεφθάε αποδέχτηκε την πρόταση της κόρης του κι όταν πέρασαν οι δύο μήνες αυτή επέστρεψε στον πατέρα της κι αυτός εκπλήρωσε το τάξιμο που είχε κάνει. Από τότε έγινε έθιμο στο λαό Ισραήλ, να πηγαίνουν κάθε χρόνο οι κόρες των Ισραηλιτών και να κλαίνε την κόρη του Ιεφθάε για τέσσερις μέρες (Κριταί 11,34-40). Όταν ο Ιεφθάε πέθανε, τον έθαψαν στην πόλη του (Κριταί 12,7).

 

Στη Μασσηφά (Μισπά) συγκεντρώθηκαν όλες οι φυλές του Ισραήλ, για να συζητήσουν για το ανοσιούργημα των ανδρών της Γαβαά, που ανήκει στη φυλή Βενιαμίν, οι οποίοι ασέλγησαν πάνω στην παλλακίδα ενός Λευίτη από τη φυλή Εφραίμ, την οποία άφησαν νεκρή μετά την αποτρόπαια πράξη τους. Εκεί ο Λευίτης τους διηγήθηκε το γεγονός με κάθε λεπτομέρεια. Οι φυλές των Ισραηλιτών αποφάσισαν ομόφωνα, ενώπιον του Κυρίου, να τιμωρήσουν παραδειγματικά τους ενόχους αυτού του αποτρόπαιου εγκλήματος. Έστειλαν αγγελιοφόρους στη φυλή Βενιαμίν και τους ζήτησαν να παραδώσουν τους διεστραμμένους κατοίκους της Γαβαά, για να τους σκοτώσουνε και να εξαλείψουν το κακό από τον ισραηλιτικό λαό (Κριταί 20,1-13). Οι Βενιαμινίτες όμως αρνήθηκαν και συγκεντρώθηκαν στη Γαβαά για να πολεμήσουν εναντίον των άλλων Ισραηλιτών. Έτσι ξεκίνησε ο εμφύλιος πόλεμος των Ισραηλιτών εναντίον της Βενιαμινιτών, ο οποίος κατέληξε στον αφανισμό της φυλής Βενιαμίν (Κριταί 20,14-48).

Οι Ισραηλίτες μετά τη νίκη τους πήγαν στη Βαιθήλ, πρόσφεραν θυσίες στον Κύριο και θρηνούσαν μπροστά στην Κιβωτό της Διαθήκης για το κακό που βρήκε το λαό τους. Λυπήθηκαν για το κακό που βρήκε τη φυλή Βενιαμίν και αποφάσισαν να ξαναδημιουργήσουν τη φυλή από την αρχή. Επειδή όμως είχαν ορκιστεί στη Μασσηφά να μη δώσουν τις γυναίκες τους σε άνδρα της φυλής Βενιαμίν, αποφάσισαν να εξοντώσουν όλους τους κατοίκους της Ιαβές (Ιαβίς) στη Γαλαάδ, επειδή αυτοί δεν ακολούθησαν τους άλλους Ισραηλίτες εναντίον της φυλής Βενιαμίν (Κριταί 21,1-9).

 

Ο Κριτής Σαμουήλ

Μετά την επιστροφή της Κιβωτού, ο Σαμουήλ συγκέντρωσε όλους τους Ισραηλίτες στη Μασσηφάθ (Μισπά), οι οποίοι νήστεψαν και μετανόησαν ενώπιον του Κυρίου. Ο Σαμουήλ προσευχήθηκε για το λαό στον Κύριο και εκεί στη Μασσηφάθ (Μισπά), έκρινε τις διαφορές των Ισραηλιτών και τους έδωσε τις οδηγίες του (Α' Βασιλειών 7,5-6).

Όταν έμαθαν οι Φιλισταίοι ότι οι Ισραηλίτες ήταν όλοι συγκεντρωμένοι στη Μασσηφάθ, οι ηγεμόνες τους αποφάσισαν να πάνε να τους χτυπήσουν. Οι Ισραηλίτες, όταν τ' άκουσαν αυτό, φοβήθηκαν τους Φιλισταίους, και ζήτησαν από το Σαμουήλ να προσευχηθεί στον Κύριο, για να τους σώσει από τους Φιλισταίους.  Ο Σαμουήλ πήρε ένα τρυφερό αρνί και το πρόσφερε ολοκαύτωμα στον Κύριο και τον παρακάλεσε για τους Ισραηλίτες, κι ο Κύριος τον άκουσε.

Ενώ ο Σαμουήλ πρόσφερε το ολοκαύτωμα, πλησίασαν οι Φιλισταίοι για να χτυπήσουν τους Ισραηλίτες. Αλλά εκείνη τη στιγμή βρόντησε ο Κύριος με εκκωφαντικές βροντές πάνω στους Φιλισταίους και τους προκάλεσε σύγχυση και άρχισαν να υποχωρούν. Τότε οι Ισραηλίτες καταδίωξαν τους Φιλισταίους και τους νίκησαν (Α' Βασιλειών 7,7-11).

Ο Σαμουήλ κάθε χρόνο περιόδευε σε όλες τις πόλεις που βρίσκονταν μεταξύ Βαιθήλ, Γαλγαλά και Μασσηφάθ, και απέδιδε δικαιοσύνη στους Ισραηλίτες σ' όλα αυτά τα μέρη (Α' Βασιλειών 7,15-16).

 

 

Η ΜΙΣΠΑ (ΜΑΣΣΗΦΑ) ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ

 

Ο Σαμουήλ συγκέντρωσε το λαό ενώπιον του Κυρίου στη Μασσηφά (Μισπά), προκειμένου να κάνει την εκλογή του βασιλιά. Τους διέταξε να πλησιάσουν όλες οι φυλές των Ισραηλιτών, έριξαν κλήρο κι ο κλήρος έπεσε στη φυλή Βενιαμίν.  Μετά διέταξε να πλησιάσει η φυλή Βενιαμίν κατά οικογένειες κι ο κλήρος έπεσε στην οικογένεια του Ματταρί, έπειτα ο κλήρος έπεσε στο Σαούλ, γιο του Κις. Αλλά όταν τον αναζήτησαν, δεν τον βρήκαν πουθενά.

Τότε ο Σαμουήλ ρώτησε τον Κύριο κι ο Κύριος του αποκρίθηκε ότι ήταν κρυμμένος. Όταν τον βρήκαν, τον έφεραν και στάθηκε ανάμεσα στο λαό. Ήταν ένα κεφάλι ψηλότερος απ' όλους. Μετά ο Σαμουήλ τους ανακοίνωσε το βασιλικό δίκαιο και τον τρόπο διακυβέρνησης, και όσα είπε τα έγραψε σ' ένα βιβλίο, το οποίο το τοποθέτησε μέσα στο αγιαστήριο, κοντά στην Κιβωτό της Διαθήκης (Α' Βασιλειών 10,17-25).

 

Όταν ο Βαασά, βασιλιάς του Ισραήλ, εκστράτευσε  εναντίον του βασιλείου του Ιούδα και οχύρωσε τη Ραμά, τότε ο Ασά, βασιλιάς του Ιούδα, έκλεισε συμφωνία με το γιο του Άδερ, βασιλιά της Συρίας, ώστε να διαλύσει τη συμμαχία του με το Βαασά, για ν' αποσύρει το στρατό του από την περιοχή του Ιούδα.

Ο Άδερ δέχτηκε την πρόταση του Ασά κι έστειλε τους στρατηγούς του εναντίον των πόλεων του Ισραήλ. Όταν το έμαθε ο Βαασά σταμάτησε να οχυρώνει τη Ραμά και επέστρεψε στην πόλη Θερσά. Τότε ο Ασά κάλεσε όλους τους κατοίκους του Ιούδα, για να μεταφέρουν από τη Ραμά όλες τις πέτρες και τα ξύλα που ο Βαασά είχε συγκεντρώσει για να οχυρώσει την πόλη. Με τα ίδια υλικά ο Ασά οχύρωσε την Γαβαά (Γαβαέ) και τη Μασσηφά (Μασφά) (Γ' Βασιλέων 15,16-22. Β' Παραλειπομένων 16,1-6).