ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ |
||
|
||
ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 |
||
(Γένεση 8,4. Δ' Βασιλειών 19,37. Ησαΐας 37,38)
Ηφαιστειογενής οροσειρά που βρίσκεται στα σύνορα της Αρμενίας, της Τουρκίας και του Ιράν. Η ονομασία του σημαίνει ψηλός τόπος. Έχει δυο κορυφές, τη Μεγάλη με 5.166 μ. και τη Μικρή με 3.915 μ. Διαρρέεται από τον ποταμό Αράξη (ή Αράς).
ΤΟ ΑΡΑΡΑΤ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Το Αραράτ είναι γνωστό από την Παλαιά Διαθήκη, καθώς εκεί στάθηκε η κιβωτός του Νώε μετά τον κατακλυσμό (Γένεση 8,4). Στους πρόποδές του βρίσκεται η πόλη Ναξουάνα ή Ναξιχεβάν, που διεκδικεί τον τάφο του Νώε. Το όνομά της σημαίνει "εδώ κατέληξε ο Νώε". Στο Αραράτ κατέφυγαν οι γιοι του Σενναχηρίμ μετά τη δολοφονία του πατέρα τους (Δ' Βασιλειών 19,37). Στο βιβλίο του Ησαΐα αναφέρεται "γη Αραράτ" (Ησαΐας 37,38). Στην Αγία Γραφή αναφέρεται τέσσερις φορές.
|
||
(Έξοδος 19,2. 31,18. Κριτές 5,5)
Το όρος Σινά βρίσκεται στην ομώνυμη χερσόνησο, που σήμερα ανήκει στην Αίγυπτο. Ονομάζεται ακόμη Αγία Κορυφή ή το Όρος του Μωυσέως. Το υψηλότερο σημείο του είναι στα 2.285 μ. Το όρος Σινά ονομάζεται και Χωρήβ.
ΤΟ ΣΙΝΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Κατά την παράδοση το όρος Σινά χαρακτηρίζεται ως θεοβάδιστο, καθώς εκεί, σύμφωνα με την Αγία Γραφή, ο Θεός εμφανίστηκε στο Μωυσή μέσα από μια φλεγόμενη βάτο (Έξοδος 3,1. 19,1. 20,1) και μετά την έξοδο ο Μωυσής παρέλαβε τις Δέκα Εντολές από το Θεό (Έξοδος κεφ. 19).
Όταν ο Μωυσής επέστρεφε από τη Μαδιάμ στην Αίγυπτο, συναντήθηκε με τον Ααρών στο όρος του Θεού, στο Σινά (Έξοδος 4,27). Στους πρόποδες του στρατοπέδευσαν οι Ισραηλίτες, τον τρίτο μήνα μετά από την έξοδό τους από την Αίγυπτο, και από εκεί φαινόταν η κορυφή του όρους (Έξοδος 19,1-2. Αριθμοί 33,15). Ο Μωυσής ανέβηκε στην κορυφή για να συναντήσει το Θεό. Σύμφωνα με τις οδηγίες του Κυρίου, ο Μωυσής προετοίμασε τους Ισραηλίτες και τους έδωσε εντολή να καθαριστούν και να ετοιμαστούν κατάλληλα στο σώμα και στην ψυχή και να νηστέψουν τρεις μέρες. Την τρίτη μέρα, λοιπόν, όταν ξημέρωσε, άρχισαν βροντές και αστραπές, κι ένα πυκνό σύννεφο ήρθε και κάθισε πάνω στο βουνό. Φόβος μεγάλος κατέλαβε όλο το λαό που ήταν στο στρατόπεδο. Τότε ο Μωυσής κάλεσε το λαό να βγει από το στρατόπεδο για να συναντήσει το Θεό και στάθηκαν κοντά στους πρόποδες του βουνού. Το όρος Σινά είχε καλυφθεί ολόκληρο με καπνό, γιατί πάνω του είχε κατεβεί ο Κύριος μέσα σε φωτιά. Ο καπνός ανέβαινε σαν από καμίνι, και το βουνό ολόκληρο σειόταν δυνατά. Όλο το βουνό αντηχούσε από σάλπιγγες και οι Ισραηλίτες στάθηκαν εκστατικοί. Ο Μωυσής μιλούσε και ο Θεός του αποκρινόταν με βροντές. Ο Θεός τότε μίλησε στο λαό και τους είπε τι πρέπει να κάνουν για να είναι αυτοί μέσα σ' όλο τον κόσμο έθνος καθαρό και άγιο (Έξοδος κεφ. 19. Δευτερονόμιο 5,1-5). Όλος ο λαός άκουγε τις βροντές και τον ήχο της σάλπιγγας κι έβλεπε τις αστραπές και το βουνό που κάπνιζε. Φοβήθηκαν και στέκονταν μακριά (Έξοδος 20,18-21). Ο Μωυσής πέρασε αρκετό χρονικό διάστημα στο βουνό αυτό με αποτέλεσμα κάποιοι Ισραηλίτες να απιστήσουν κατασκευάζοντας και λατρεύοντας έναν χρυσό μόσχο. Ο Μωυσής, όταν κατέβηκε από το βουνό και τους είδε να προσκυνούν το είδωλο, τότε τόσος θυμός τον έπιασε, που του έπεσαν οι πλάκες με το Νόμο κι έσπασαν. Έπειτα αφού κατέστρεψε το χρυσό μοσχάρι, τιμώρησε με θάνατο όσους αμάρτησαν μπροστά στον Κύριο και χρειάστηκε να ανέβει δεύτερη φορά για να πάρει καινούργιες (Έξοδος κεφ. 20 και 32). Όταν ο Μωυσής ανέβηκε ξανά στο όρος Σινά, για να πάρει για δεύτερη φορά τις δύο πέτρινες πλάκες με το Νόμο, ο Κύριος φανερώθηκε στο Μωυσή με όλη του τη δόξα, όπως του υποσχέθηκε, χωρίς φυσικά να δει το πρόσωπο του (Έξοδος 34,4-8). Ο Δαβίδ στους Ψαλμούς αναφέρεται στο όρος Σινά, όπου η γη εσείσθη και ο Κύριος φανερώθηκε στο όρος Σινά (Ψαλμός 67,9. 67,18).
Από το όρος Σινά (Χωρήβ) δια του όρους Σηείρ μέχρι την Κάδης Βαρνή, όταν βρέθηκαν οι Ισραηλίτες έξω από τη Χαναάν, ήταν ένδεκα ημερών πορεία (Δευτερονόμιο 1,2). Το όρος Σινά αναφέρεται και στην τελευταία ευλογία του Μωυσή προς τους Ισραηλίτες. Εκεί αναφέρεται ότι «ο Κύριος ήρθε απ' το Σινά και έλαμψε η παρουσία του για το λαό του στο όρος Σηείρ· έφτασε ταχέως στο όρος Φαράν και ήρθε με μυριάδες γύρω του αγγέλους στην Κάδης» (Δευτερονόμιο 33,2). Με περίπου το ίδιο περιεχόμενο αναφέρεται και στο βιβλίο των Κριτών (Κριταί 5,5).
Στους πρόποδες του υπάρχει το μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης, που έκτισε ο Ιουστινιανός το 527 μ.Χ.. Εκεί ο Τίσεντορφ ανακάλυψε το περίφημο χειρόγραφο της Καινής Διαθήκης, το Σιναϊκό, που περιλαμβάνει ολόκληρη την Καινή Διαθήκη και χρονολογείται από το 4ο μ.Χ. αιώνα.
|
||
(Έξοδος 3,1. 17,6. 33,6. Δευτερονόμιο 1,2. 5,2. 18,16. Ψαλμός 105,19) (Γ' Βασιλέων 8,9. 19,8. Β' Παραλειπομένων 5,10)
Το όρος Χωρήβ βρίσκεται στο Σινά και ταυτίζεται με το ομώνυμο όρος. Έχει ύψος 2.240 μέτρων.
Στο όρος Χωρήβ ο Θεός κάλεσε το Μωυσή μέσα από μια φλεγόμενη βάτο και του ζήτησε να πάει στο Φαραώ και να του ζητήσει να βγάλει τους Ισραηλίτες από την Αίγυπτο (Έξοδος 3,1-22. 4,1-17). Όταν οι Ισραηλίτες έφτασαν στη Ραφιδείν, επειδή δεν υπήρχε νερό να πιουν, άρχισαν τότε να τα βάζουν με το Μωυσή. Τότε ο Μωυσής, σύμφωνα με την εντολή του Κυρίου, πήρε το ραβδί του και πήγε στο όρος Χωρήβ, όπου χτύπησε το βράχο και βγήκε νερό για να πιει ο λαός (Έξοδος 17,1-7). Ο Μωυσής ανέβηκε στην κορυφή του όρους Χωρήβ για να συναντήσει το Θεό. Κατά τη συνάντηση άρχισαν βροντές και αστραπές, κι ένα πυκνό σύννεφο ήρθε και κάθισε πάνω στο βουνό. Φόβος μεγάλος κατέλαβε όλο το λαό που ήταν στο στρατόπεδο. Τότε ο Μωυσής κάλεσε το λαό να βγει από το στρατόπεδο για να συναντήσει το Θεό και στάθηκαν κοντά στους πρόποδες του βουνού. Το όρος Χωρήβ (Σινά) είχε καλυφθεί ολόκληρο με καπνό, γιατί πάνω του είχε κατεβεί ο Κύριος μέσα σε φωτιά. Ο καπνός ανέβαινε σαν από καμίνι, και το βουνό ολόκληρο σειόταν δυνατά. Ο Μωυσής μιλούσε και ο Θεός του αποκρινόταν με βροντές. Ο Θεός τότε μίλησε στο λαό και τους είπε τι πρέπει να κάνουν για να είναι αυτοί μέσα σ' όλο τον κόσμο έθνος καθαρό και άγιο (Έξοδος κεφ. 19. Δευτερονόμιο 5,1-5).
Επειδή ο Κύριος επέπληξε τους Ισραηλίτες για την απιστία τους, όταν ο Μωυσής ανέβηκε στο όρος Σινά κι αυτοί προσκύνησαν ως θεό το χρυσό μοσχάρι που έφτιαξαν, ο λαός λυπήθηκε και φόρεσε πένθιμα ρούχα. Όταν πέρασε το πένθος τους και φόρεσαν πάλι τις λαμπρές τους φορεσιές, ο Κύριος τους προέτρεψε να βγάλουν τα στολίδια από πάνω τους ως δείγμα μετάνοιας (Έξοδος 33,3-6. Ψαλμοί 105,19-20). Όταν ο Μωυσής κατέβηκε από το Σινά, για δεύτερη φορά, σύμφωνα με εντολή του Κυρίου, κατασκεύασε μια πρόχειρη Κιβωτό, και μέσα τοποθέτησε τις δεύτερες λίθινες πλάκες του Νόμου (Δευτερονόμιο 10,5. Γ' Βασιλέων 8,9. Β' Παραλειπομένων 5,10). Από το όρος Χωρήβ δια του όρους Σηείρ μέχρι την Κάδης Βαρνή, όταν βρέθηκαν οι Ισραηλίτες έξω από τη Χαναάν, ήταν ένδεκα ημερών πορεία (Δευτερονόμιο 1,2).
Ο προφήτης Ηλίας μετά τη σφαγή των ιερέων του Βάαλ και της Αστάρτης στο όρος Κάρμηλος, για να γλιτώσει από την οργή της βασίλισσας Ιεζάβελ, γυναίκας του Αχαάβ, κατέφυγε στο όρος Χωρήβ. Εκεί μπήκε σε μια σπηλιά όπου πέρασε τη νύχτα. Τότε του μίλησε ο Κύριος και του είπε να βγει έξω από τη σπηλιά γιατί θα περάσει. Τότε ένας μεγάλος άνεμος και δυνατός έσχισε τα βουνά και παρέσυρε τους βράχους στο πέρασμά του, αλλά ο Κύριος δεν ήταν μέσα σ' εκείνον τον άνεμο. Μετά τον άνεμο έγινε σεισμός μεγάλος, αλλά ούτε στο σεισμό ήταν ο Κύριος. Μετά το σεισμό ήρθε φωτιά, αλλά ούτε στη φωτιά ήταν ο Κύριος. Και μετά τη φωτιά ακούστηκε ένας ήχος από ελαφρό αεράκι. Εκεί υπήρχε ο Κύριος. Μόλις το άκουσε ο Ηλίας, σκέπασε το πρόσωπό του με το μανδύα του και στάθηκε στην είσοδο της σπηλιάς. Τότε ο Κύριος του όρισε ως αποστολή να πάει στη Δαμασκό και να χρίσει ως βασιλιά της Συρίας, τον Αζαήλ. Μετά να χρίσει τον Ιού ως βασιλιά στον Ισραήλ και τον Ελισαίο να τον χρίσει προφήτη για να τον διαδεχτεί (Γ' Βασιλέων 19,8-17).
|
||