ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ

 

ΟΙ ΣΥΡΟΙ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

ΔΩΗΚ Ο ΣΥΡΟΣ

 

ΔΩΗΚ (ΔΩΕΓ) Ο ΣΥΡΟΣ

 

Ο Δωήκ (Δωέγ) ο Σύρος ήταν δούλος του Σαούλ. Ήταν αρχηγός των βοσκών που έβοσκαν τα μουλάρια του Σαούλ (Α' Βασιλειών 21,7. 22,9). Καταγόταν από τη Συρία και ήταν ο εκτελεστής της θανατικής καταδίκης των 305 ιερέων της Νομβά (Α' Βασιλειών 22,9-19). Στον 51ο ψαλμό του Δαβίδ αναφέρεται ότι ο Δωήκ ήταν Ιδουμαίος στην καταγωγή (Ψαλμός 51).

 

 

Όταν ο Δαβίδ, για να γλιτώσει από την οργή του Σαούλ, είχε πάει στην πόλη Νομβά, στον ιερέα Αβιμέλεχ, εκείνη την ημέρα βρισκόταν εκεί κι ένας δούλος του Σαούλ, ο Δωήκ ο Σύρος, ο οποίος έβοσκε τα μουλάρια του Σαούλ (Α' Βασιλειών 21,7).

Ο Σαούλ βρισκόταν σε κάποιο ύψωμα στη Ραμά, όταν έμαθε ότι ο Δαβίδ κρυβόταν στη Σαρίχ της φυλής Ιούδα και ότι υπήρχε γύρω του μια ομάδα αντρών που τον ακολουθούσαν. Κρατούσε στα χέρια του ένα ακόντιο και επιτίμισε τους άνδρες του και τους δούλους του, ότι δεν του ήταν ιδιαίτερα αφοσιωμένοι. Τότε ο Δωήκ ο Σύρος ενημέρωσε το Σαούλ για τη φιλοξενία του Δαβίδ από τον ιερέα Αβιμέλεχ.

Ο Σαούλ κάλεσε τον ιερέα Αβιμέλεχ, καθώς και όλους τους συγγενείς του και τους ιερείς στη Νομβά, και του ζήτησε ευθύνες που φιλοξένησε το Δαβίδ και συνωμότησε εναντίον του βασιλιά. Ο Αβιμέλεχ είπε στο Σαούλ, ότι δεν γνωρίζει την αντιπαράθεση του βασιλιά με το Δαβίδ και ότι πίστευε πως, ο Δαβίδ ήταν από τους πιο έμπιστους ανθρώπους του βασιλιά. Αμέσως μετά ο Σαούλ διέταξε το θάνατο όλων των συγγενών του Αβιμέλεχ και όλων των ιερέων στη Νομβά. Επειδή όμως οι άνδρες της σωματοφυλακής που στέκονταν γύρω του, δεν θέλησαν ν' απλώσουν χέρι στους ιερείς του Κυρίου και να τους σκοτώσουν, τότε διέταξε τον Δωήκ τον Σύρο να πραγματοποιήσει τη διαταγή. Έτσι ο Δωήκ ο Σύρος πήγε και σκότωσε όλους τους ιερείς  από τη Νομβά, περίπου 305 άνδρες. Ακόμη ο Σαούλ παρέδωσε στη σφαγή κι όλους τους κατοίκους της Νομβά, άντρες, γυναίκες, παιδιά και ζώα.

Γλίτωσε μόνο ο Αβιάθαρ, ένας από τους γιους του Αβιμέλεχ, ο οποίος πήγε στο Δαβίδ  και του ανάγγειλε ότι ο Σαούλ σκότωσε όλους τους ιερείς του Κυρίου. Τότε ο Δαβίδ μετάνιωσε που δεν σκότωσε εκείνη την ημέρα το Δωήκ τον Σύρο, και κράτησε κοντά του τον Αβιάθαρ (Α' Βασιλειών 22,6-23).

 

 

ΣΩΒΑΚ  

 

ΣΩΒΑΚ (ΣΩΦΑ)

 

Ο Σωβάκ (Σωφά) ήταν αρχιστράτηγος του Αδρααζάρ, βασιλιά των Σύρων, την εποχή του Δαβίδ (Β' Βασιλειών 10,16. 10,18. Α' Παραλειπομένων 19,16. 19,18).

 

 

Την εποχή του Δαβίδ, όταν οι Σύροι νικήθηκαν από τους Ισραηλίτες, έκαναν γενική ανασυγκρότηση των δυνάμεων τους, για ν' ανακτήσουν την τιμή τους. Ο Αδρααζάρ πήρε με το μέρος του τους Σύρους που κατοικούσαν πέρα από τον ποταμό Χαλαμάκ, πέρα από τον Ιορδάνη. Αυτοί συγκεντρώθηκαν στην Αιλάμ με επικεφαλής τον Σωβάκ (Σωφά), αρχιστράτηγο του Αδρααζάρ. Όταν το έμαθε ο Δαβίδ, συγκέντρωσε το στρατό του, πέρασε τον Ιορδάνη και έφτασε στην Αιλάμ. Οι Σύροι παρατάχθηκαν απέναντι στο Δαβίδ και άρχισαν την επίθεση. Αλλά οι Ισραηλίτες τους νίκησαν και τους έτρεψαν σε φυγή. Κατέστρεψαν 7.000 άρματα και σκότωσαν 40.000 πεζούς και ιππείς. Ο Σωβάκ (Σωφά), ο αρχιστράτηγος του Αδρααζάρ, χτυπήθηκε και πέθανε στο πεδίο της μάχης. Οι ηγεμόνες που ως τότε ήταν υποτελείς στον Αδρααζάρ, συνθηκολόγησαν με τους Ισραηλίτες  κι έγιναν υποτελείς τους. Από τότε οι Σύροι δεν τόλμησαν πια να βοηθήσουν τους Αμμωνίτες (Β' Βασιλειών 10,15-19. Α' Παραλειπομένων 19,16-19).

 

 

ΑΛΛΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

 

ΑΣΒΙ (ΑΧΑΣΒΑΪ): Ο Ασβί (Αχασβαΐ) καταγόταν από την Μααχά και ήταν ο πατέρας του Αλιφαλέθ (Ελιφέλετ), ο οποίος ανήκε στο σώμα των επιλέκτων και ανδρείων του στρατού του Δαβίδ (Β' Βασιλειών 23,34).

 

ΑΛΙΦΑΛΕΘ (ΕΛΙΦΕΛΕΤ): Ο Αλιφαλέθ (Ελιφέλετ) ήταν γιος του Ασβί (Αχασβαΐ) και καταγόταν από την Μααχά. Ο Αλιφαλέθ ανήκε στο σώμα των επιλέκτων και ανδρείων του στρατού του Δαβίδ (Β' Βασιλειών 23,34).

 

 

ΝΑΙΜΑΝ

 

Ο ΝΑΙΜΑΝ (ΝΕΕΜΑΝ)

 

Ο Ναιμάν (Νεεμάν) ήταν αρχιστράτηγος του βασιλιά της Συρίας την εποχή του προφήτη Ελισαίου (Δ' Βασιλειών 5,1). Ο Ναιμάν ήταν μεγάλος και αξιοθαύμαστος ενώπιον του βασιλέως του, διότι ο Κύριος μέσω αυτού έσωσε τη Συρία από τους εχθρούς της. Ήταν γενναίος άνθρωπος, αλλά έπασχε από λέπρα (Δ' Βασιλειών 5,1).

 

 

Ο Ναιμάν (Νεεμάν) ήταν αρχιστράτηγος του στρατού της Συρίας και έπασχε από λέπρα. Τότε ομάδες Σύρων μπήκαν στο βασίλειο του Ισραήλ για λεηλασία και μεταξύ των άλλων πήραν ως αιχμάλωτο και μια νεαρή κοπέλα, η οποία έγινε δούλη της συζύγου του Ναιμάν. Η κοπέλα είπε μια μέρα στην κυρία της, πως εάν ο κύριός της πήγαινε στον προφήτη Ελισαίο στη Σαμάρεια θα θεραπευόταν από τη λέπρα. Η σύζυγος του Ναιμάν το είπε στον άνδρα της κι εκείνος το ανέφερε στο βασιλιά της Συρίας. Ο βασιλιάς της Συρίας του είπε να πάει στη Σαμάρεια έχοντας μαζί του και μια επιστολή προς το βασιλιά του Ισραήλ.

Ο Ναιμάν πήρε μαζί του 10 ασημένια τάλαντα, 6.000 χρυσούς σίκλους και 10 καινούριες στολές και ξεκίνησε για τη Σαμάρεια. Παρουσιάστηκε στον βασιλιά του Ισραήλ και του έδωσε την επιστολή του βασιλιά της Συρίας. Με την επιστολή αυτή ο βασιλιάς της Συρίας παρακαλούσε το βασιλιά του Ισραήλ να φροντίσει για τη θεραπεία του Ναιμάν.

Όταν διάβασε την επιστολή ο βασιλιάς του Ισραήλ θύμωσε κι έσχισε τα ρούχα του φωνάζοντας, πως δεν είναι θεός να θανατώνει και να δίνει ζωή κι άρχισε να συλλογίζεται πως ο βασιλιάς της Συρίας ζητάει κάποια πρόφαση για πόλεμο.

Όταν ο Ελισαίος έμαθε το γεγονός, έστειλε στον βασιλιά του Ισραήλ άνθρωπο να του πει «Γιατί έσχισες τα ρούχα σου; Ας έρθει ο Ναιμάν σε μένα κι ας μάθει όλος ο κόσμος πως υπάρχει προφήτης του Θεού ανάμεσα στους Ισραηλίτες» (Δ' Βασιλειών 5,1-8).

 

Ο Ναιμάν πήγε στο σπίτι του Ελισαίου έχοντας ως συνοδεία ιππικό και πολεμικά άρματα. Ο Ελισαίος έστειλε αγγελιαφόρο προς αυτόν να του πει να πλυθεί εφτά φορές στον Ιορδάνη και θα θεραπευτεί από τη λέπρα.

Ο Ναιμάν οργίστηκε κι έφυγε φωνάζοντας «Κι εγώ που νόμιζα πως θα στεκόταν μπροστά μου και θα επικαλούνταν τ' όνομα του Θεού κι αμέσως θα γινόμουνα καλά. Δεν είναι καλύτεροι οι ποταμοί της Δαμασκού, ο Αβανά και ο Φαρφάρ, από τα ποτάμια των Ισραηλιτών; Γιατί να μην πάω να πλυθώ στα δικά μας ποτάμια;». Και γεμάτος θυμό αναχώρησε για τη Συρία.

Τον πλησίασαν όμως οι δούλοι του και του είπαν, πως «ο προφήτης δεν σου ζητάει κάτι δύσκολο που να μην μπορείς να το κάνεις. Σου είπε απλά να πάς στον Ιορδάνη και να πλυθείς κι αμέσως θα γίνεις καλά».

Ο Ναιμάν υποχώρησε. Πήγε στον Ιορδάνη και πλύθηκε στα νερά του εφτά φορές, όπως του είπε ο Ελισαίος. Κι αμέσως τότε καθαρίστηκε από την αρρώστια του κι έγινε καλά. Αμέσως μετά πήγε στον Ελισαίο μαζί με την συνοδεία του. Στάθηκε μπροστά στον προφήτη και του είπε «Κατάλαβα και πείστηκα πως σε όλη τη γη δεν υπάρχει άλλος Θεός, εκτός από το Θεό των Ισραηλιτών. Και τώρα πάρε αυτά τα δώρα από μένα».

Ο Ελισαίος του απάντησε «Ορκίζομαι στον Κύριο, πως δεν θα πάρω κανένα δώρο». Ο Ναιμάν επέμενε, αλλά ο Ελισαίος ήταν αμετάπειστος. Είπε τότε ο Ναιμάν «Αφού δεν θέλεις τα δώρα μου, ας δοθούν σε μένα φορτώματα χώματος δύο ημιόνων και δεν θα προσφέρω πλέον θυσίες σε άλλους θεούς, παρά μόνο στον Κύριο, τον αληθινό Θεό. Κι ας με συγχωρήσει ο Κύριος, όταν ο βασιλιάς μου θα μπαίνει στο ναό του θεού Ρεμμάν να προσκυνήσει θα στηρίζεται στο χέρι μου κι εγώ θα είμαι υποχρεωμένος να προσκυνήσω το θεό Ρεμμάν». Ο Ελισαίος του απάντησε «Πήγαινε με ειρήνη». Και ο Ναιμάν αναχώρησε για την πατρίδα του (Δ' Βασιλειών 5,9-19).

 

Ο Γιεζί, ο υπηρέτης του Ελισαίου, σκέφτηκε τότε, πως ο κύριός του δεν πήρε τίποτα από τον Ναιμάν απ' όσα έφερε. Εάν τον προλάβαινε ίσως κάτι να έπαιρνε απ' αυτόν. Κι έτσι ο Γιεζί έτρεξε πίσω από τον Ναιμάν.

Ο Ναιμάν τον είδε από μακριά και κατέβηκε από το άρμα του για να τον συναντήσει. Όταν τον πλησίασε του είπε «Ειρήνη σε σένα». Ο Γιεζί απάντησε «Ο κύριός μου μ' έστειλε να σου πω πως ήρθαν δυο παιδιά από τους προφήτες του όρους Εφραίμ και σε παρακαλεί να τους δώσεις από ένα ασημένιο τάλαντο και δύο καινούριες στολές». Ο Ναιμάν του τα έδωσε.

Έτσι ο Γιεζί πήρε τα δύο ασημένια τάλαντα και τις δύο καινούριες στολές, και αφού τα έβαλε σε δύο σάκκους τα έδωσε σε δύο άλλους υπηρέτες, οι οποίοι και τα μετέφεραν προπορευόμενοι από αυτόν. Αλλά όταν έφτασαν σε κάποιο ερημικό μέρος, ο Γιεζί τα πήρε από τα χέρια τους και τα έκρυψε στο σπίτι του και άφησε τους δύο υπηρέτες να φύγουν. Όταν αργότερα ο Γιεζί παρουσιάστηκε στον Ελισαίο, τιμωρήθηκε με λέπρα για τη δολιότητα και τα ψέμματα που υπέδειξε (Δ' Βασιλειών 5,20-27).