ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ |
|
|
|
ΠΩΣ ΠΡΟΕΚΥΨΕ Η ΠΛΑΝΕΜΕΝΗ ΦΡΑΣΗ "ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ ΕΡΕΥΝΑ" |
|
Πως προέκυψε η φράση "πίστευε και μη ερεύνα"
Ακούγεται τακτικά, από ανθρώπους, που προφασίζονται ότι γνωρίζουν τα
του Νόμου του Θεού: Το
Ευαγγέλιο λέει: «πίστευε και μη ερεύνα».
Εάν ρωτήσει κάποιος, σε ποιο σημείο το λέει αυτό το Ευαγγέλιο, δεν
γνωρίζουν να απαντήσουν. Αυτά κάνει η άγνοια.
Αλλά
απαντούμε ότι δεν υπάρχει τέτοια φράση στο Ευαγγέλιο. Η αντίθετη υπάρχει: «Ερευνάτε
τας γραφάς». Η όλη φράση βρίσκεται στο κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο, κεφάλαιο πέμπτο,
στίχο 39. Έχει δε ως εξής: «Ερευνάτε
τας γραφάς, ότι υμείς δοκείτε εν αυταίς ζωήν αιώνιον έχειν∙ και εκείναι
εισίν αι μαρτυρούσαι περί εμού».
Εξετάζετε, δηλαδή, με προσκόλληση στο εξωτερικό γράμμα τις Ἀγιες Γραφές,
διότι νομίζετε ότι με μόνη την ανάγνωση και την εξέταση αυτή θα έχετε ζωή
αιώνια. Και εκείνες είναι που μαρτυρούν για Μένα.
Είναι,
όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, τα λόγια αυτά του Κυρίου προσταγή. Διότι η
Αγία Γραφή μαρτυρεί περί του Χριστού και με αυτή ο Θεός δίδει μαρτυρία περί
Αυτού. Πρέπει,
λοιπόν, να ερευνά ο κάθε πιστός χριστιανός τις «Γραφές», διότι με την έρευνα
θα επιτύχει την αιώνια ζωή.
«Και η ζωή αυτή υπάρχει στον Υιό Του και με την ένωση μετά του Υιού Του
μεταδίδεται στους πιστούς. Εκείνος, που είναι ενωμένος διά της πίστεως με
τον Υιό και έχει Αυτόν ως δικό Του, έχει την αληθινή και αιώνια ζωή» (Α’ Ιω.
5,11-12).
Στην
εύλογη απορία, πως προέκυψε η άποψη αυτή – «πίστευε
και μη ερεύνα» – ήταν σε χρήση από τους Ιησουίτες. Οι Ιησουίτες – τάγμα μοναχών
της δυτικής παπικής εκκλησίας – είχαν τη φράση αυτή, ως αρχή τους. Και
έγραψαν φοβερές σελίδες στην ιστορία. Η έννοια της φράσεως αυτής ερμηνεύεται
ως εξής: Κλέψε, ατίμασε, εξαπάτησε, πάτησε πάνω σε πτώματα, αρκεί όλα αυτά
να τα κάνεις για καλό σκοπό, οπότε δεν συμβαίνει τίποτε.
Αλλά
αυτός ο τρόπος σκέψης και δράσης δεν είναι ορθός. Δεν είναι σύμφωνος με την
ηθική του Ευαγγελίου. Είναι τελείως ξένος προς αυτό. Συνήθως
αυτοί, που το λένε, αποβλέπουν στο να καθησυχάζουν τη συνείδησή τους και να
αποφεύγουν τον έλεγχό της. Και
όπως γίνεται αντιληπτό, πέφτουν σε θανάσιμο αμάρτημα, ακριβώς, διότι έχουν
την ιδέα ότι ξέρουν τα του θείου Νόμου. Αποδεικνύονται όμως πάνω στα
πράγματα ότι είναι ξένοι και μακριά από το Θεό..
Από το βιβλίο: «Ο Νόμος του Θεού και ο Άνθρωπος», του μακαριστού Αρχιμ. Καλλιστράτου Ν. Λυράκη, Αθήνα 2000.
|
|