ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ |
|
ΑΡΧΙΜ. ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΤΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ; |
Οι ημέρες της
τεσσαρακοστής περνούν. Νηστεία, προσευχή, προσοχή, επιμονή, ιερές
ακολουθίες. Όλα συνάδουν ώστε να βγεις μετά από σαράντα ημέρες πιο καθαρός,
πιο ιερός, πιο άνθρωπος. Εσύ προσπαθείς. Κάποιες φορές πέφτεις, δεν αντέχεις
να σταθείς στο ύψος των περιστάσεων, δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις στις
προσδοκίες Του και όμως πάλι σηκώνεσαι. Σηκώνεσαι πιάνοντας γερά το
πετραχήλι του πνευματικού σου. Σηκώνεσαι καθώς παραδέχεσαι την ανεπάρκειά
σου, τα λάθη σου, την πτώση σου.
Καθώς σηκώνεσαι από κάθε πτώση
διαπιστώνεις ότι το να σηκωθείς τελικά δεν ήταν δύσκολο. Δύσκολο σου
παρουσιαζόταν όταν είχες πέσει. Τώρα που είσαι πάλι όρθιος βλέπεις πίσω και
αηδιάζεις με την δειλία σου, βλέπεις πίσω και νιώθεις την ευσπλαχνία του
Θεού που σε σήκωσε, που δεν σε άφησε κάτω, που σου έδωσε το χέρι του, σε
φώτισε και δεν έμεινες κάτω στην αμαρτία, στη απογοήτευση, στην μωρία του
εγωισμού.
Μία νεκρός και μία αναστημένος,
πορεύεσαι όλη σου την ζωή, κυρίως αυτήν όμως την περίοδο της τεσσαρακοστής
που η συνείδηση λεπτύνει, που η προσπάθεια μεγαλώνει, που η αγωνία σου για
την ύπαρξή σου γιγαντώνεται.
Η σαράντα ημέρες όμως τελειώνουν και
αυτές τις ημέρες της κατάνυξης, της μετάνοιας, της προετοιμασίας σου τις
διαδέχεται μία εβδομάδα. Η Μεγάλη Εβδομάδα.
Στην Μ. Εβδομάδα πολλοί άνθρωποι θα
πάνε στις εκκλησιές. Πολλοί άνθρωποι που όλο τον χρόνο αδιαφορούσαν για την
αγάπη του Χριστού, για όλα αυτά που μας έδωσε και μας δίνει, έρχονται να
προσκυνήσουν τον Εσταυρωμένο.
Άνθρωποι που ποτέ τους ίσως δεν έχουν
διαβάσει την Αγία Γραφή, που ποτέ τους ίσως δεν είχαν το κουράγιο να
ακούσουν τα δώδεκα ευαγγέλια, που ποτέ τους δεν μίλησαν με ιερέα, που ποτέ
τους ίσως δεν εκκλησιάστηκαν Κυριακή…έρχονται για να ασπαστούν τον
Εσταυρωμένο, έρχονται για να πάρουν μέρος στην λιτανεία του επιταφίου,
έρχονται για να πούνε το βράδυ της Αναστάσεως το «Χριστός ανέστη».
Κόσμος πολύς. Οι ιερείς δεν βλέπουν
γνώριμα πρόσωπα. Διαπιστώνουν ότι ενώ όλοι αυτοί είναι ενορίτες τους δεν
τους γνωρίζουν. Δεν τους γνωρίζουν όχι γιατί δεν θέλουν οι ίδιοι αλλά γιατί
δεν θέλουν εκείνοι. Δεν θέλουν αυτοί οι άγνωστοι ενορίτες να γίνουν οικείοι
των ποιμένων τους, δεν θέλουν να έχουν σχέση με παπάδες, με αυτά τα παράξενα
μαυροφορεμένα πλάσματα. Προτιμούν να έρχονται μία φορά τον χρόνο και να
συναντιούνται μόνο με τον Εσταυρωμένο. Ίσως διότι μόνο αυτόν θεωρούν
αυθεντικό, γνήσιο, καθαρό, Πατέρα και Αδελφό τους και πολλές φορές δεν έχουν
άδικο. Όμως από την άλλη κανένας ιερέας δεν ανταγωνίζεται τον Χριστό, κανείς
δεν μπορεί να τολμήσει να συγκριθεί μαζί Του…όλοι δούλοι του και διάκονοι
στο έργο Του.
Δυστυχώς η πλειονότητα των ανθρώπων
αυτών που προσέρχονται στους ιερούς ναούς μόνο κατά τις τελευταίες ημέρες
της Μ. Εβδομάδος θα αρκεστούν απλά στο να φιλήσουν τον Εσταυρωμένο, στο να
διεκδικήσουν να κρατήσουν κάποιο λάβαρο ή και τον σταυρό στην λιτανεία του
επιταφίου, στο να περάσουν κάτω από τον επιτάφιο, στο να εισβάλουν από την
Ωραία Πύλη για να πάρουν πρώτοι το Άγιο Φως, στο να ακούσουν το «Χριστός
Ανέστη» και μετά να αναχωρήσουν για το σπίτι τους. Και αυτό για το υπόλοιπο
της «χριστιανικής ζωής» τους.
Βεβαίως κανείς δεν μπορεί να τους
κατηγορήσει για αυτό που κάνουνε. Όμως δεν θα πρέπει και κανείς να τους
επαινέσει.
…Δάκρυσε άνθρωπε, δάκρυσε και κλάψε όχι
για τον Ιούδα και τους σταυρωτές του Κυρίου αλλά για τους σημερινούς Ιούδες
για τους σύγχρονους σταυρωτές Του. Κλάψε και θρήνησε για την δική σου
προδοσία, για τα δικά σου μαστιγώματα, τους εμπτυσμούς και το αγκάθινο
στεφάνι που προσφέρεις με τη ζωή σου στον Χριστό.
Η Μεγάλη Εβδομάδα ίσως είναι η ευκαιρία
να μαλακώσει η καρδιά μας. Μην μαλακώσει όμως η καρδιά μας απλά μέχρι κάποια
εξωτερικά δάκρυα διότι αυτά τα δάκρυα θα κρύψουν μόνο για λίγο την αποτυχία
μας να ζήσουμε μέσα στο φως της Αγάπης Του.
Οι άσωτοι ας σωφρονιστούν, οι ακόλαστοι
ας συνέλθουν, οι μνησίκακοι ας συγχωρέσουν, οι αμαρτωλοί ας μετανοήσουν.
Το θέμα είναι εμείς εάν τον αγαπούμε ή
απλά τον λυπούμαστε για αυτά που πέρασε εκείνες τις ημέρες των θείων παθών
και μετά τον βάζουμε και πάλι στο περιθώριο της ζωής μας. Είμαστε άραγε
διατεθειμένοι να αλλάξουμε; Είμαστε άραγε διατεθειμένοι να ζήσομε όπως θέλει
Εκείνος και όχι όπως μας βολεύει;
αρχιμανδρίτης Παύλος Παπαδόπουλος
|