ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗ ΛΕΠΡΑ
(Λευιτικόν 13,1-46)
Ο Κύριος είπε
στο Μωυσή, ποιες θα έπρεπε να είναι οι διατάξεις που αφορούν τη λέπρα.
- Εάν κάποιος
παρουσίαζε στο δέρμα του πληγή, εξάνθημα ή κηλίδα, που θα μπορούσε να
εξελισσόταν σε προσβολή λέπρας, αυτός έπρεπε να οδηγηθεί στον ιερέα κι
αυτός θα εξέταζε την πληγή στο δέρμα. Εάν οι τρίχες στο σημείο της πληγής
ήταν λευκές
και η επιφάνεια της πληγής ήταν βαθύτερη από την επιφάνεια του γύρω δέρματος,
τότε πρόκειται για πληγή λέπρας και ο ιερέας θα έπρεπε να τον χαρακτηρίσει ακάθαρτο.
Εάν όμως οι
τρίχες στο σημείο της πληγής παραμένουν μαύρες
και η επιφάνεια της πληγής δεν ήταν βαθύτερη από την επιφάνεια του γύρω
δέρματος, τότε ο ιερέας έπρεπε να απομονώσει τον άρρωστο για εφτά μέρες.
Την έβδομη μέρα
θα τον εξέταζε ξανά κι εάν διαπίστωνε ότι η πληγή έμεινε στάσιμη και δεν
απλώθηκε στο δέρμα, τότε έπρεπε να τον απομονώσει για άλλες εφτά μέρες. Την έβδομη
μέρα, ο ιερέας θα τον εξέταζε για δεύτερη φορά κι εάν η πληγή
ξεράθηκε και δεν απλώθηκε στο δέρμα, τότε θα τον κρίνει καθαρό, διότι τα
σημεία πείθουν ότι δεν πρόκειται για λέπρα. Τότε αυτός όφειλε να πλύνει τα ρούχα του και
θεωρούνταν καθαρός.
Εάν
όμως η πληγή έχει απλωθεί πάνω στο δέρμα, τότε ο ασθενής θα
επισκεφτεί τον ιερέα. Ο ιερέας θα τον εξέταζε και εάν διαπίστωνε ότι η πληγή
είχε απλωθεί
στο δέρμα, τότε έπρεπε να τον θεωρήσει ακάθαρτο, διότι πρόκειται για λέπρα.
-
Εάν σε κάποιον
άνθρωπο παρουσιαστεί πληγή λέπρας, αυτός θα έπρεπε να παρουσιαστεί στον ιερέα.
Ο ιερέας θα έπρεπε να τον
εξετάσει με προσοχή και εάν διαπίστωνε ότι η πληγή στο δέρμα είναι λευκή και έχει
μεταβάλλει και
τις τρίχες λευκές, και ότι υπάρχουν κάποια σημεία υγιής σάρκας στην πληγή, τότε
η λέπρα είναι παλιά στο δέρμα του. Ο ιερέας τότε θα έπρεπε να τον κρίνει ακάθαρτο
και να τον απομονώσει από το λαό.
- Εάν όμως η
λέπρα είναι απλωμένη πάνω σ' όλη την επιφάνεια του δέρματος απ' το κεφάλι ως
τα πόδια, και ο ιερέας διαπίστωνε ότι η λέπρα κάλυψε όλο του το σώμα, θα
έπρεπε τον κρίνει καθαρό, γιατί είχε γίνει πια
ολόκληρος άσπρος και πρόκειται για λευκοπλασία. Την ημέρα όμως που θα εμφανιστεί
στο λευκό του δέρμα,
υγιής σάρκα όμοια με το προηγούμενο φυσικό της χρώμα, τότε ο άνθρωπος αυτός
θεωρούνταν ακάθαρτος και ο ιερέας αφού εξέταζε την πληγή, τον έκρινε
ακάθαρτο, διότι πρόκειται για λέπρα.
Εάν όμως το υγιές
μέρος του δέρματος ξαναγινόταν λευκό, τότε ο ασθενής έπρεπε να πάει πάλι στον
ιερέα. Εκείνος θα τον εξέταζε και εάν διαπίστωνε ότι η πληγή έγινε πάλι
λευκή, τότε
έκρινε τον άρρωστο καθαρό.
- Εάν κάποιος
άνθρωπος είχε στο δέρμα του ένα έλκος, το οποίο θεραπεύτηκε και έπειτα στην
περιοχή του έλκους
παρουσιαζόταν λευκή πληγή ή ασπροκόκκινη ή ξανθή, τότε αυτός θα έπρεπε να παρουσιαστεί
στον ιερέα. Εκείνος θα τον εξέταζε και
εάν διαπίστωνε ότι η επιφάνεια της πληγής είναι βαθύτερη από το άλλο δέρμα και ότι οι τρίχες έγιναν
λευκές, τότε αυτός θεωρούνταν ακάθαρτος, διότι πρόκειται για λέπρα, που εκδηλώθηκε στην ουλή του
έλκους.
Εάν όμως ο ιερέας
διαπίστωνε ότι οι
τρίχες στο σημείο του έλκους παραμένουν μαύρες
και η επιφάνεια της πληγής δεν ήταν βαθύτερη από την επιφάνεια του γύρω
δέρματος, τότε ο ιερέας έπρεπε να τον απομονώσει για εφτά μέρες.
Εάν όμως η πληγή
απλώθηκε πολύ πάνω στο δέρμα, τότε ο ιερέας τον έκρινε ακάθαρτο, διότι πρόκειται για λέπρα
η οποία βγήκε από το έλκος. Εάν όμως η πληγή παρέμεινε στάσιμη και
δεν απλωνόταν, τότε είναι έλκος και ο ιερέας τον έκρινε καθαρό.
- Εάν κάποιος
άνθρωπος είχε
στο δέρμα του έγκαυμα από φωτιά, το έγκαυμα θεραπευτεί και πάνω στο
θεραπευμένο έγκαυμα
παρουσιαζόταν γυαλιστερό λευκό σημείο ή ασπροκόκκινο, θα έπρεπε να πάει στον
ιερέα να τον εξετάσει. Εάν
ο ιερέας διαπίστωνε ότι οι τρίχες στο σημείο αυτό έγιναν λευκές και ότι η επιφάνεια της
πληγής ήταν
βαθύτερη από την επιφάνεια του γύρω δέρματος, τότε πρόκειται για λέπρα που
εκδηλώθηκε στο έγκαυμα. Τότε ο ιερέας έκρινε τον ασθενή ακάθαρτο, διότι
πρόκειται για λέπρα.
Εάν όμως ο ιερέας
διαπίστωνε ότι στο σημείο της πληγής δεν υπάρχουν λευκές τρίχες
και ότι η επιφάνεια της πληγής δεν ήταν βαθύτερη από την επιφάνεια του γύρω
δέρματος, και το χρώμα ήταν θαμπό, τότε έπρεπε να τον απομονώσει για εφτά μέρες.
Την έβδομη μέρα θα τον
εξέταζε ξανά κι εάν διαπίστωνε ότι η πληγή
απλώθηκε και στο άλλο δέρμα, τότε τον έκρινε ακάθαρτο, διότι πρόκειται για λέπρα. Εάν
όμως η πληγή παρέμεινε στάσιμη και δεν είχε απλωθεί στο δέρμα, αλλά
το χρώμα της ήταν θαμπό, τότε η πληγή αυτή ήταν από το έγκαυμα και ο ιερέας τον
έκρινε καθαρό.
- Εάν
κάποιος άντρας
ή μια γυναίκα παρουσιάσει κάποια πληγή στο κεφάλι ή στο σαγόνι, ο ιερέας θα
έπρεπε να εξετάσει την
πληγή. Εάν διαπίστωνε ότι ή επιφάνεια της πληγής είναι βαθύτερη από το γύρω δέρμα και ότι
έχει ξανθές και λεπτές τρίχες, τότε έκρινε τον άρρωστο ακάθαρτο, διότι πρόκειται για λέπρα στο κεφάλι ή στο σαγόνι.
Εάν ο ιερέας
διαπίστωνε
ότι η επιφάνεια της πληγής δεν ήταν βαθύτερη από το γύρω δέρμα και δεν υπάρχουν
ξανθές
τρίχες σ' αυτή, θα έπρεπε να απομονώσει τον ασθενή για εφτά μέρες.
Την έβδομη μέρα θα
εξέταζε πάλι τον ασθενή και διαπίστωνε ότι η πληγή δεν είχε εξαπλωθεί και
δεν υπάρχουν σ' αυτή ξανθές τρίχες και η επιφάνεια της δεν ήταν βαθύτερη από το γύρω
δέρμα, τότε ο ιερέας έδινε εντολή να ξυριστεί το υγιές δέρμα, χωρίς όμως να
ξυριστεί το σημείο που ήταν η πληγή, και ο ιερέας έπρεπε να τον απομονώσει
για άλλες εφτά
μέρες.
Την έβδομη μέρα ο
ιερέας θα εξέταζε εκ νέου την πληγή και εάν διαπίστωνε ότι δεν είχε απλωθεί πάνω στο δέρμα
μετά το ξύρισμα και δεν ήταν βαθύτερη από το γύρω δέρμα,
τότε τον έκρινε καθαρό. Ο άρρωστος θα έπρεπε να πλύνει τα ρούχα του και
κατόπιν ήταν
καθαρός.
Εάν όμως η
πληγή απλωθεί πάνω στο δέρμα, αφού κρίθηκε καθαρός, ο ιερέας διαπίστωνε ότι
αυτή απλώθηκε πάνω στο δέρμα, τότε δεν χρειαζόταν να ψάξει για ξανθές τρίχες,
διότι ο ασθενής ήταν λεπρός και ακάθαρτος. Εάν όμως διαπίστωνε ότι η πληγή
παρέμεινε στάσιμη και ότι βγαίνουν σ' αυτή τρίχες μαύρες, τότε η
ασθένεια θεραπεύτηκε και ο άνθρωπος θεωρούνταν καθαρός.
-
Εάν κάποιος άντρας ή μια γυναίκα παρουσίαζε φανερά νοσηρά συμπτώματα στο δέρμα του,
γυαλιστερά και υπόλευκα, τότε ο ιερέας θα έπρεπε να εξετάσει την πληγή. Εάν
διαπίστωνε ότι υπήρχαν στο δέρμα του γυαλιστερά και υπόλευκα συμπτώματα,
και ο ασθενής ήταν υπόλευκος, τότε πρόκειται για λευκή, μη μεταδοτική λέπρα, που εκδηλώθηκε
στο δέρμα, και ο ασθενής ήταν καθαρός.
- Εάν κάποιος
άνθρωπος χάσει τα μαλλιά του, πρόκειται για φαλάκρα και ήταν καθαρός. Ακόμη
και εάν πέσουν τα
μαλλιά του στο μπροστινό μέρος του κεφαλιού, πρόκειται για φαλάκρα στο
σημείο εκείνο και ήταν καθαρός.
Εάν
όμως στη φαλάκρα του μπροστινού ή του πίσω μέρους του κεφαλιού παρουσιαζόταν
λευκή ή
ασπροκόκκινη πληγή, πρόκειται για λέπρα, που εκδηλώθηκε στο πίσω ή στο
μπροστινό φαλακρό μέρος του κεφαλιού. Ο ιερέας θα έπρεπε να εξετάσει την
πληγή κι αν διαπίστωνε ότι υπήρχε λευκή ή
ασπροκόκκινη πληγή στο πίσω ή στο μπροστινό φαλακρό μέρος του κεφαλιού, που
έμοιαζε με τη λέπρα του δέρματος, τότε ο άνθρωπος αυτός ήταν λεπρός και ο
ιερέας τον έκρινε ακάθαρτο,
που η λέπρα εκδηλώθηκε στο κεφάλι.
- Κάθε λεπρός έπρεπε
να φοράει σχισμένα ρούχα, να μην έχει κάλυμμα στο κεφάλι, να είχε λυμένα τα
μαλλιά του, να σκέπαζε το
κάτω μέρος του προσώπου του γύρω από το στόμα, για να αναγνωρίζεται και
έπρεπε να φωνάζει «ακάθαρτος, ακάθαρτος!» Για όλο το διάστημα που διαρκούσε η αρρώστια του,
θεωρούνταν ακάθαρτος και ζούσε απομονωμένος από
τους άλλους ή έξω από το στρατόπεδο
(Λευιτικόν 13,1-46).
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΛΕΠΡΟΥ
(Λευιτικόν 14,1-32)
Ο Κύριος είπε
στο Μωυσή, ποιες θα έπρεπε να είναι οι διατάξεις για τους λεπρούς, οι οποίοι
θεραπεύτηκαν από τη λέπρα.
-
Την ημέρα που
κάποιος λεπρός είχε θεραπευτεί από τη λέπρα, αυτός έπρεπε να οδηγηθεί
μπροστά στον ιερέα, ο οποίος έβγαινε έξω από το στρατόπεδο ή έξω από την
πόλη για να τον εξετάσει. Ο ιερέας τον εξέταζε και εάν ο ασθενής είχε
θεραπευτεί από τη λέπρα, τότε ο ιερέας έδινε εντολή να φέρουν γι' αυτόν δύο
μικρά ζωντανά και καθαρά πουλιά, ένα ξύλο από κέδρο, κόκκινη κλωστή και ένα
κλωναράκι από ύσσωπο.
Έπειτα ο ιερέας
έδινε εντολή να σφάξουν το ένα πουλί πάνω σ' ένα πήλινο δοχείο που περιέχει
νερό πηγής. Μετά έπαιρνε το ζωντανό πουλί, το ξύλο του κέδρου, την κόκκινη
κλωστή και τον ύσσωπο, και τα βουτούσε μαζί με το ζωντανό πουλί στο αίμα του
πουλιού που σφάχτηκε πάνω από το νερό της πηγής. Μ' αυτό ράντιζε το
θεραπευθέντα λεπρό εφτά φορές και τότε αυτός θεωρούνταν καθαρός. Κατόπιν ο
ιερέας άφηνε ελεύθερο το ζωντανό πουλί να πετάξει στους αγρούς.
Ο θεραπευμένος
λεπρός θα έπρεπε να πλύνει τα ρούχα του, να ξυρίσει όλες τις τρίχες του
σώματός του και να πλυθεί με νερό. Κατόπιν μπορούσε να μπει στο στρατόπεδο,
αλλά έπρεπε να μείνει για εφτά μέρες έξω από το σπίτι του. Την έβδομη μέρα
θα έπρεπε πάλι να ξυρίσει το κεφάλι του, τα γένια του, τα φρύδια του και
όλες τις τρίχες του σώματός του, να πλύνει τα ρούχα του, να καθαρίσει
το σώμα του με νερό και τότε θεωρούνταν καθαρός ενώπιον όλων με το δικαίωμα
της ελεύθερης πλέον επικοινωνίας.
Την όγδοη μέρα ο
θεραπευμένος λεπρός θα έπρεπε να πάρει δύο αρσενικά αρνιά ενός έτους χωρίς
ελάττωμα, μία προβατίνα ενός έτους χωρίς ελάττωμα και τρία δέκατα του εφά
(περίπου 6 κιλά) σιμιγδάλι ζυμωμένο με λάδι, ως αναίμακτη προσφορά, και μία
κοτύλη (περίπου 280 γραμμάρια) λάδι. Ο ιερέας, που έκανε τον νομικό
καθαρισμό, θα έπρεπε να οδηγήσει τον άνθρωπο αυτό και τις προσφορές του
ενώπιον του Κυρίου στην είσοδο της Σκηνής του Μαρτυρίου.
Ο ιερέας θα
έπρεπε να πάρει
το ένα αρνί και να το προσφέρει μαζί με τη μια κοτύλη με το λάδι ως θυσία
επανόρθωσης για την εξάλειψη της αμαρτίας και τα πρόσφερε ενώπιον του Κυρίου.
Έπειτα έσφαζαν το αρνί στον τόπο όπου σφάζονταν όλα τα προς θυσία ζώα.
Ότι απόμεινε από τη θυσία, ανήκε στον
ιερέα. Έπειτα ο ιερέας θα έπρεπε να πάρει λίγο από το αίμα του ζώου της θυσίας επανόρθωσης και
ν' αλείψει το λοβό του δεξιού αυτιού του καθαριζόμενου, το δεξιό του αντίχειρα και το μεγάλο δάκτυλο του δεξιού
του ποδιού. Μετά έπαιρνε με τη χούφτα του αριστερού του χεριού από το λάδι
της κοτύλης και βουτούσε με το δεξί του δάχτυλο στο λάδι και ράντιζε εφτά φορές ενώπιον του Κυρίου. Με το υπόλοιπο λάδι που βρίσκεται στη
χούφτα του, θ' αλείψει το λοβό του δεξιού αυτιού εκείνου που καθαρίζεται, το
δεξιό του αντίχειρα και το μεγάλο δάχτυλο του δεξιού του ποδιού, πάνω από το
σημείο που είχε αλείψει με το αίμα του ζώου.
Το υπόλοιπο λάδι που είχε μείνει στη χούφτα του, ο ιερέας θα το έχυνε στο
κεφάλι του ανθρώπου που καθαριζόταν και έτσι τον εξιλέωνε ενώπιον του Κυρίου.
Έπειτα ο ιερέας
έπρεπε να προσφέρει τη θυσία εξιλέωσης για τις αμαρτίες του καθαριζόμενου. Κατόπιν έσφαζαν το ζώο που
προοριζόταν για τη θυσία του ολοκαυτώματος και ο ιερέας πρόσφερε το ολοκαύτωμα πάνω στο θυσιαστήριο
κι έτσι ολοκληρωνόταν γι' αυτόν τον άνθρωπο η εξιλέωση από τις αμαρτίες του.
- Εάν όμως αυτός
ο άνθρωπος ήταν φτωχός και δεν μπορούσε να προσφέρει τόσα πολλά, θα έπαιρνε μόνο ένα αρνί
και θα το θυσίαζε ενώπιον του Κυρίου, έτσι ώστε να εξιλεωθεί από τις
αμαρτίες του. Ακόμη θα
έπρεπε να προσφέρει κι ένα δέκατο του εφά (περίπου 4 χιλιόγραμμα) σιμιγδάλι ζυμωμένο με λάδι ως αναίμακτη προσφορά
και επιπλέον μία κοτύλη (περίπου 280 γραμμάρια) λάδι. Μαζί μ' αυτά θα έπρεπε
να προσφέρει και δύο τρυγόνια ή δύο νεοσσούς περιστεριών (πιτσούνια),
ανάλογα με την οικονομική του δυνατότητα, το ένα για θυσία εξιλέωσης και το
άλλο για θυσία ολοκαυτώματος.
Την όγδοη μέρα τα
έφερνε αυτά για τον καθαρισμό
του στον ιερέα, στην είσοδο της Σκηνής του Μαρτυρίου, ενώπιον του Κυρίου.
Ο ιερέας θα έπαιρνε το αρνί, που προσφερόταν ως θυσία επανόρθωσης, και την
κοτύλη με
το λάδι και τα πρόσφερε με ειδική τελετουργική κίνηση, που λεγόταν επίθεμα ενώπιον του Κυρίου. Μετά έσφαζαν το αρνί της θυσίας επανόρθωσης,
και ο ιερέας έπαιρνε από το
αίμα του ζώου και μ' αυτό άλειφε το λοβό του δεξιού αυτιού του ανθρώπου που
καθαριζόταν, το δεξιό του αντίχειρα και το μεγάλο δάχτυλο του δεξιού του
ποδιού. Έπειτα ο ιερέας έπαιρνε με τη χούφτα του αριστερού του χεριού από το
λάδι και βουτούσε με το δεξί του δάχτυλο στο λάδι και ράντιζε εφτά φορές ενώπιον του Κυρίου. Με το υπόλοιπο λάδι που βρίσκεται στη
χούφτα του, άλειφε το λοβό του δεξιού αυτιού εκείνου που καθαριζόταν, το
δεξιό του αντίχειρα και το μεγάλο δάχτυλο του δεξιού του ποδιού, πάνω από το
σημείο που είχε αλείψει με το αίμα του ζώου.
Το υπόλοιπο λάδι που είχε μείνει στη χούφτα του, ο ιερέας θα το έχυνε στο
κεφάλι του ανθρώπου που καθαριζόταν και έτσι τον εξιλέωνε ενώπιον του Κυρίου.
Κατόπιν αυτός που
καθαριζόταν θα έπρεπε να προσφέρει το ένα από τα τρυγόνια
ή το ένα από τα περιστέρια, κατά την οικονομική του δυνατότητα. Το ένα
προσφερόταν ως θυσία εξιλέωσης από την αμαρτία του και το άλλο ως θυσία ολοκαυτώματος μαζί με την αναίμακτη
προσφορά, κι έτσι ο ιερέας τον εξιλέωνε ενώπιον του Κυρίου
(Λευιτικόν 14,1-32).
ΑΛΛΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΠΡΑ
(Δευτερονόμιο 24,8-9)
Οι Ισραηλίτες θα
έπρεπε να προσέχουν τις πληγές της λέπρας και να φροντίζουν να τηρούν με
σχολαστικότητα όλες τις οδηγίες που είχε δώσει ο Κύριος στους ιερείς Λευίτες
(Δευτερονόμιο
24,8-9). |