ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ |
|||||
|
|||||
Α' ΕΝΩΧ |
|||||
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ Α' ΕΝΩΧ (ΑΙΘΙΟΠΙΚΟΣ)
Στον Προφήτη Ενώχ αποδίδεται η συγγραφή ενός κειμένου το οποίο περιέχει προφητείες για την έλευση του Μεσσία, τη συντέλεια του κόσμου, μιλάει για την πτώση των αγγέλων και δίνει λεπτομερείς περιγραφές της κόλασης και του παράδεισου, των κινήσεων των πλανητών και των καιρικών φαινομένων καθώς και πολλά άλλα. Το βιβλίο αυτό, οι διδαχές του οποίου θεωρούνται ότι μεταφέρθηκαν μέσω της προφορικής παράδοσης, δεν συμπεριλαμβάνεται στα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης και λογίζεται ως απόκρυφο κείμενο, αν και πιθανώς να έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο την Πεντάτευχο των Εβραίων αλλά ακόμα και την ίδια την Αποκάλυψη του Απόστολου Ιωάννη και τις επιστολές των αποστόλων. Οι πρώτοι πατέρες της εκκλησίας επηρεάστηκαν έντονα από αυτό και το εγκωμίασαν, όπως ο Άγιος Ειρηναίος, ο Ιουστίνος, ο Άγιος Κλήμης ο Αλεξανδρείας, ο Αθηναγόρας, ο Απόστολος Πέτρος και ο Εβραίος ιστορικός Ιώσηπος. Παρ’ όλα αυτά, κανείς εξ’ αυτών δεν συμφώνησε με τη διήγηση της πτώσης των αγγέλων. Γεγονός πάντως είναι ότι δεν θεωρείται αιρετικό βιβλίο, έστω και αν δεν συμπεριλαμβάνεται στην Παλαιά Διαθήκη.
Η «μετάθεση» του Ενώχ στον ουρανό είχε δημιουργήσει ένα θρύλο γύρω από το όνομά του, με αποτέλεσμα να γραφούν διάφορα φιλολογικά έργα για το πρόσωπό του, τα οποία κάποιος Ιουδαίος συνένωσε σε ένα ενιαίο έργο με τον γενικό τίτλο Βιβλίον ή Βίβλος Ενώχ περί το 200 π.Χ. περίπου. Ο αιθιοπικός Ενώχ προήλθε από ελληνική μετάφραση βασισμένη σε εβραϊκό ή αραμαϊκό πρωτότυπο και σήμερα σώζεται αποσπασματικά σε ελληνική και λατινική μετάφραση και πλήρως στην αιθιοπική γλώσσα, γι' αυτό και είναι γνωστό και ως Ενώχ Α΄ ή Αιθιοπικός Ενώχ, για να διακρίνεται από ένα άλλο «απόκρυφο» που ονομάζεται Ενώχ Β΄ ή Σλαβονικός Ενώχ. Μπορεί να το βρει κάποιος και με τις ονομασίες Ενώχ ή Όρασις Ενώχ.
Αρχικά ο αιθιοπικός Ενώχ ήταν σε ευρύτατη χρήση μεταξύ των Χριστιανών (βλ. Ιούδα στχ. 14-15). Το βιβλίο υπέστη παραλλαγές κατά τις αντιγραφές του και ενώ ήταν πασίγνωστο στους πρωτοχριστιανικούς χρόνους, τα ίχνη του εξαφανίζονται περίπου στα τέλη του 8ου με αρχές του 9ου μ.Χ αιώνα, για να διατηρηθεί μόνο στον κανόνα της Αιθιοπικής Εκκλησίας. Ο αποκλεισμός του βιβλίου από τη σειρά της Παλαιάς Διαθήκης είναι κατανοητός εφόσον τα όσα περιγράφονται αντιτίθενται στην παράδοση της Εκκλησίας. Οι Άγγλοι περιηγητές Bruce και Ruppel βρήκαν ένα αντίγραφό του στην Αβυσσηνία, γραμμένο στην κοπτική γλώσσα, και το 1811 έγινε η μετάφρασή του στα αγγλικά από τον Επίσκοπο Lawrence και έπειτα και σε άλλες γλώσσες. Το έργο έχει ποικίλο αποκαλυπτικό υλικό με κεντρικό κατά το πλείστο πρόσωπο τον Ενώχ. Ειδικότερα, το βιβλίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει λόγους, έργα, παραβολές, οράματα, και παραινέσεις του Ενώχ, παραδόσεις περί του Νώε, καθώς επίσης και μυθολογικό υλικό.
Η διαίρεση του έργου
ποικίλει από κριτικό σε κριτικό. Σύμφωνα με τον Georg Beer, την οποία
επικαλείται και ο αείμνηστος Σάββας Αγουρίδης το βιβλίο διαιρείται σε 5
μέρη:
ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΝΩΧ
Το βιβλίο του Ενώχ παρουσιάστηκε εντελώς συνοπτικά και με μεγαλύτερο βάρος στην πτώση των αγγέλων και λιγότερο στη γέννηση του Νώε. Φυσικά όμως, το κείμενο δεν περιλαμβάνει μόνο αυτά τα γεγονότα αλλά και περιγραφές για άλλες σφαίρες ύπαρξης, ερμηνείες των ουράνιων φαινομένων, τα ονόματα των «αρχόντων» των ουράνιων σωμάτων ή αγγέλων των δυνάμεων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρονται. Τα αποσπάσματα αυτά περιέχουν πολλά δυσνόητα σημεία και αποτελούν πρόσφορο έδαφος για μελέτη.
Ο Θεός του Ενώχ είναι ο τυπικός Θεός ολόκληρης της Παλαιάς Διαθήκης. Σκληρός, τιμωρός, αμετάπειστος, μεγαλειώδης μπροστά στην παντοδυναμία του, ανυποχώρητος μπροστά στη συγγνώμη των εκπεσόντων, με υποψίες ανθρώπινων συναισθημάτων και κυρίως οργής. Οι Δαίμονες που ταλαιπωρούν του ανθρώπους δεν είναι στον Ενώχ οι Εγρήγοροι. Αυτοί περιγράφονται μάλλον ως θλιβερές φιγούρες, σε αντίθεση με τη χριστιανική παράδοση που τους θεωρεί υπαίτιους κάθε κακού. Στον Ενώχ τα πνεύματα των Γιγάντων είναι εκείνα που προκαλούν τα δεινά, εγκλωβισμένα στην κατώτερη υλική διάσταση από την οποία και γεννήθηκαν. Η έννοια της απόκτησης γνώσης είναι επίσης διφορούμενη. Από τη μια θεωρείται αμαρτωλή, που τη μετέδωσαν οι εκπεσόντες Εγρήγοροι και από την άλλη ο Ενώχ προσφέρει άφθονη από αυτή. Ενώ δηλαδή παραχωρεί μερικές αστρονομικές και αστρολογικές γνώσεις, μέμφεται τον Ακιβιήλ, τον Ταμιήλ και τον Ασαραβήλ που δίδαξαν τα ίδια πράγματα στις θυγατέρες των ανθρώπων. Οι ομοιότητες με την ιστορία των Τιτάνων και κυρίως με τον Προμηθέα είναι εμφανείς.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ ΕΝΩΧ
Η πτώση των αγγέλων. Ο εκφυλισμός της ανθρωπότητας Το βιβλίο (κεφ. 1-5) αρχίζει με ένα όνειρο-όραμα του Ενώχ. Σε αυτό το όνειρο ο Ενώχ καλείται να παρέμβει για τους «Εγρήγορους» (τους «Παρατηρητές») του ουρανού, δηλαδή τους έκπτωτους αγγέλους, οι οποίοι είχαν εγκαταλείψει την ουράνια κατοικία τους για να διαπράξουν την ανομία με τις κόρες των ανθρώπων.
Στα
κεφάλαια 6,7 και
8 περιγράφεται η
πτώση των Αγγέλων, τους οποίους ο συγγραφέας αποκαλεί «Εγρήγορους» και η
«μίξη» τους με γυναίκες, το οποίο προφανώς ο συγγραφέας το έχει δανειστεί
από την αντίστοιχη διήγηση της
Γένεσις κεφάλαιο 6, στίχοι 1 –
2. Στο
βιβλίο του Ενώχ
αναφέρει και τα ονόματα των έκπτωτων Αγγέλων και σε ποιες ανήθικες και
αισχρές πράξεις οδήγησαν τους ανθρώπους με την διδασκαλία τους.
Στο
κεφάλαιο
8,
οι
έκπτωτοι άγγελοι εξέθεσαν την απόκρυφη και θεόπνευστη σοφία στις επίγειες
γυναίκες με τρόπο ασεβή.
Έτσι ο Αζαήλ
δίδαξε τους ανθρώπους να κατασκευάζουν ξίφη, και μαχαίρια και ασπίδες και
θώρακες, και έκαμε εις αυτούς γνωστά τα μέταλλα της γης και την τέχνη της
κατεργασίας αυτών, και βραχιόλια, σκουλαρίκια και στολίδια, και τη χρήση του
αντιμονίου και το καλλωπισμό των βλεφάρων, και όλα τα είδη των πολύτιμων
λίθων και όλα τα βαφικά. Και έγινε πολλή ασέβεια, και διέπραξαν πορνεία και
επλανήθησαν και διεφθάρησαν από τις διδασκαλίες αυτών. Ο Σεμιαζάς τους
δίδαξε τις γοητείες και τις ριζοτομίες, ο Αρμαρώς την λύση των γοητειών, ο
Ρακειήλ την αστρολογία, ο Χωχιήλ τα σημεία της γης, ο Σαθιήλ τους
αστερισμούς, ο Σεριήλ την πορεία της σελήνης
(Κεφάλαιο 8, στίχοι 1-4)». Η τιμωρία των έκπτωτων αγγέλων Μετά τις τέχνες που δίδαξαν οι άγγελοι στις γυναίκες και το κακό που έσπειραν οι γίγαντες στη γη, οι τέσσερις ισχυρότεροι άγγελοι, ο Μιχαήλ, ο Γαβριήλ, ο Σουριήλ και ο Ουριήλ έριξαν το βλέμμα τους στη γη, άκουσαν τις εκκλήσεις των ταλαιπωρημένων ανθρώπων και αφού διαπίστωσαν τι είχε συμβεί, ενημέρωσαν το Θεό. Ο Θεός αποφάσισε να ριφθούν οι εκπεσόντες στα βάθη της αβύσσου για πάντα, οι γίγαντες να αφανιστούν από τα ίδια τους τα χέρια και το αμαρτωλό γένος των ανθρώπων να εκλείψει με Κατακλυσμό. Μόνο ένας κατακλυσμός θα μπορούσε να εξαλείψει αυτή τη μόλυνση και τη διαφθορά, και να προετοιμάσει το δρόμο για την αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ του Θεού και του ανθρώπου, η οποία διαταράχθηκε από τους έκπτωτους αγγέλους. Οι εκπεσόντες παρακάλεσαν τον Ενώχ να μεσολαβήσει για αυτούς στο Θεό αλλά Εκείνος τους απάντησε ότι οι άγγελοι μεσολαβούν για τους ανθρώπους και όχι το αντίστροφο. Συνεχίζοντας το κείμενο αναφέρει ότι οι γίγαντες θα γεννήσουν πονηρά πνεύματα που θα καλούνται πνεύματα του κακού, δεν θα τρώνε, δεν θα πίνουν, θα είναι αόρατα και υπεύθυνα για κάθε συμφορά των ανθρώπων. Οι έκπτωτοι άγγελοι τιμωρήθηκαν και τα παιδιά τους καταστράφηκαν. Στον άγγελο Ουριήλ ανατέθηκε να πάει στο Νώε και να τον καθοδηγήσει να φτιάξει την κιβωτό, προκειμένου να σωθεί το ανθρώπινο γένος από την επερχόμενη καταστροφή. Έπειτα παρουσιάζεται ο Ενώχ να ανεβαίνει στους ουρανούς και να του ανατίθεται η αποστολή να ανακοινώσει στους έκπτωτους αγγέλους ότι δε θα βρουν συγχώρεση και ειρήνη και θα παρέμεναν στη γη. Τελειώνοντας το πρώτο αυτό βιβλίο κάνει αναφορά στα ταξίδια του πατριάρχη σε μέρη όπου δεν είχε πατήσει άνθρωπος.
Ονόματα και λειτουργήματα των επτά Αρχαγγέλων
Στο
κεφάλαιο 20, του
βιβλίου του Ενώχ,
αναφέρονται τα ονόματα και τα λειτουργήματα των Αρχαγγέλων, που στο
συγκεκριμένο σημείο είναι επτά, ενώ όπως θα δούμε πιο κάτω σε άλλο σημείο
του βιβλίου είναι τέσσερις:
Οι 4 Αρχάγγελοι
Στο
κεφάλαιο 40, του
βιβλίου του
Ενώχ, όπως είπαμε και πιο πάνω, αναφέρονται τέσσερις Αρχάγγελοι,
για να αποδειχτεί πόσο δίκαιο έχουν αυτοί που υποστηρίζουν και οι κριτικοί
του εν λόγω βιβλίου, πως το
βιβλίο του
Ενώχ είναι συμπίλημα διαφόρων φιλολογικών έργων: Τα ονόματα και τα έργα των έκπτωτων αγγέλων και των σατάν Ο συμπιλητής του βιβλίου του Ενώχ επανέρχεται πάλι στους έκπτωτους αγγέλους και στο κεφάλαιο 69. Αυτή όμως τη φορά χρησιμοποιεί διαφορετικά ονόματα για αυτούς, από αυτά που εξέθεσε στα κεφάλαια 6 και 8. Επιπλέον η αναφορά του στις απατηλές διδασκαλίες των δαιμόνων που δίδαξαν τους ανθρώπους, για να τους απομακρύνουν από το Θεό είναι πιο εκτενής από τα προηγούμενα κεφάλαια. Εντύπωση όμως προκαλεί και αυτή τη φορά η εχθρότητα του συγγραφέα προς τα γράμματα και τις επιστήμες, αφού τις θεωρεί έργα των δαιμόνων.
«Και αυτοί είναι οι
άρχοντες των αγγέλων των και των ονομάτων των, και των επικεφαλής
εκατοντάδων και πεντηκοντάδων και δεκάδων. Το όνομα του πρώτου Γιεκών: δηλ.
αυτός είναι, ο οποίος αποπλάνησε τους υιούς του Θεού και έφερε αυτούς κάτω
στη γη και τους αποπλάνησε με τις θυγατέρες των ανθρώπων. Και ο δεύτερος
ονομάστηκε Ασβιήλ: έδωσε στους αγίους υιούς του Θεού κακή συμβουλή και τους
αποπλάνησε, ώστε να μολύνουν τα σώματά τους με τις θυγατέρες των ανθρώπων.
Και ο τρίτος ονομάστηκε Γαδριήλ: αυτός είναι εκείνος, που υπέδειξε στα τέκνα
των ανθρώπων όλα τα θανάσιμα κτυπήματα, παραπλάνησε την Εύα, και υπέδειξε
την ασπίδα και τον θώρακα και το ξίφος δια τη μάχη και όλα τα όπλα του
θανάτου στα τέκνα των ανθρώπων. Από το χέρι του διαδόθηκαν τα όπλα στους
κατοίκους της γης από εκείνη την μέρα και εις το διηνεκές. Και ο τέταρτος
ονομάστηκε Πενεμουέ: Δίδαξε στα τέκνα των ανθρώπων το πικρό και το γλυκύ,
και τους δίδαξε όλα τα μυστικά της σοφίας των. Και καθοδήγησε την
ανθρωπότητα να γράφει με μελάνι και χαρτί, και έτσι πολλοί αμάρτησαν από
αιώνα σε αιώνα μέχρι την ημέρα αυτή. Διότι οι άνθρωποι δεν δημιουργήθηκαν
γι’ αυτό το σκοπό, να επιβεβαιώνουν την καλή του πίστη με γραφίδα και
μελάνη. Διότι οι άνθρωποι δημιουργήθηκαν ακριβώς, όπως και οι άγγελοι, με
σκοπό να συνεχίσουν καθαροί και δίκαιοι, ο δε θάνατος, ο οποίος καταστρέφει
το παν, δεν θα μπορούσε να τους πειράξει. Πλην όμως, λόγω αυτής της γνώσης
χάνονται και με αυτή τη δύναμη ο θάνατος με κατατρέχει. Και ο πέμπτος
ονομάστηκε Κασδέϊα: αυτός είναι εκείνος, που έδειξε στα τέκνα των ανθρώπων
όλα τα κακά κτυπήματα των πνευμάτων και των δαιμόνων και τα κτυπήματα του
εμβρύου στη μήτρα, ώστε να αποβληθεί αυτό, τα κτυπήματα της ψυχής, τα
δαγκώματα των φιδιών, και τα κτυπήματα τα οποία συμβαίνουν κατά τη
μεσημβρινή ζέστη, τον υιό του φιδιού που καλείται Ταβαέτ. Και αυτό είναι το
έργο του Κασβεήλ, του άρχοντα του όρκου, τον οποίον έδειξε στους αγίους,
όταν κατοικούσε πάνω στα ψηλά με δόξα και το όνομά του είναι Βικά»
(Κεφάλαιο
69, στίχοι 3-13).
|
|||||
|