ΑΓΓΕΛΟΛΟΓΙΑ

 

ΤΑ ΑΓΓΕΛΙΚΑ ΤΑΓΜΑΤΑ

 

ΤΑ ΕΝΝΕΑ ΤΑΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ

 

Ο αριθμός των αγγελικών όντων είναι ανυπολόγιστος και απροσμέτρητος. Ο ίδιος ο Ιησούς ομιλεί στη Γεσθημανή για περισσότερες από δώδεκα λεγεώνες αγγέλων, ενώ ο Ευαγγελιστής Ιωάννης μαρτυρεί ότι είδε και άκουσε γύρω από το Θεϊκό θρόνο χορωδία από μυριάδες μυριάδων και χιλιάδες χιλιάδων αγγέλων.
Όλοι αυτοί οι αναρίθμητοι άγγελοι είναι οργανωμένοι σε τάγματα ή αλλιώς σε τάξεις. Συγκεντρώνοντας τις αναφορές σε αυτό το θέμα του Προφήτη Ησαΐα, του προφήτη Ιεζεκιήλ, του αποστόλου Παύλου, του αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη και του Οσίου Νικήτα Στηθάτου, μπορούμε να καταλήξουμε στα εξής:


Τα τάγματα των αγγέλων είναι εννέα, τα οποία ταξινομούνται σε τρεις τρίχορες ιεραρχίες ή ταξιαρχίες, κατά τον ακόλουθο τρόπο: Σεραφείμ, Χερουβείμ, Θρόνοι - Κυριότητες, Δυνάμεις, Εξουσίες - Αρχές, Αρχάγγελοι, Άγγελοι.


Ιδίωμα της πρώτης ιεραρχίας είναι η πύρινη σοφία και η γνώση των ουρανίων, ενώ έργο τους ο θεοπρεπής ύμνος
του «γελ». Η δεύτερη ιεραρχία έχει ως ιδίωμα τη διευθέτηση των μεγάλων πραγμάτων και την διενέργεια των θαυμάτων, ενώ έργο τους είναι ο τρισάγιος ύμνος «Άγιος, Άγιος, Άγιος». Τέλος ιδίωμα της τρίτης ιεραρχίας είναι να εκτελούν θείες υπηρεσίες και έργο τους αποτελεί ο ύμνος «Αλληλούϊα».

 

  

 

ΤΑ ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

 

Τα Xερουβείμ ή Xερουβίμ είναι υψηλόβαθμα αγγελικά ή πνευματικά πλάσματα στην υπηρεσία του Θεού. Περιγράφονται ως τάγμα ασωμάτων, το οποίο πλαισιώνει το Θρόνο του Θεού.

 

Αναφέρονται και ως «πολυόμματα Χερουβείμ», γι' αυτό στην Ορθόδοξη εικονογραφία, τα Χερουβείμ εμφανίζονται ως «πολυόμματα», δηλαδή ως αγγελικές μορφές με πολλά μάτια. Στην ορθόδοξη υμνολογία, είναι γνωστός και ο χερουβικός ύμνος (ή «χερουβικό»).

Ακόμη αναφέρονται και τα εξαπτέρυγα Χερουβείμ, τα οποία έχουν 6 ζεύγη φτερών.

 

Στην Αγία Γραφή τα Χερουβείμ:

α) Είναι οι αγγελιοφόροι του Κυρίου.

β) Υπήρξαν οι φύλακες του Κήπου της Εδέμ μετά την εκδίωξη του Αδάμ και της Εύας, προασπίζοντας το θεϊκό θέλημα (Γένεση 3,24).

γ) Περιστοιχίζουν τον θρόνο του Θεού, δηλαδή βρίσκονται ενώπιον της παρουσίας του Κυρίου, έτοιμα να εκπληρώσουν οποιαδήποτε εντολή Του.

δ) Αποτελούν μέρος του ουράνιου άρματος του Θεού (Ιεζεκιήλ 1,5-28. 9,3. 10,1-22. 11,22).

 

Στη Σκηνή του Μαρτυρίου απεικονίσεις από Χερουβείμ χρησιμοποιήθηκαν στην εσωτερική διακόσμησή της. Το ίδιο και στην Κιβωτό της Διαθήκης, όπου πάνω από την Κιβωτό βρίσκονταν τοποθετημένα στα άκρα της δύο χρυσαφένια ομοιώματα Χερουβείμ, με τα πρόσωπά τους αντικριστά το ένα προς το άλλο. Τα Χερουβείμ είχαν ανοιχτές τις φτερούγες τους προς τα πάνω, έτσι που σκέπαζαν μ' αυτές το ιλαστήριο. Αλλά και στη διακόσμηση του Ναού των Ιεροσολύμων που οικοδόμησε ο Σολομών, απεικονίσεις από Χερουβείμ χρησιμοποιήθηκαν στην εσωτερική διακόσμησή της. (Έξοδος 26,1. 26,31. 36,8. 26,35. Α' Βασιλειών 6,29. 7,28-36. Β' Παραλειπομένων 3,7. Ιεζεκιήλ 41,18-25).