ΑΡΧΑΙΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ

 

ΣΗΛΩ

 

ΣΗΛΩ (ΣΙΛΩ, ΣΗΛΩΜ)

(Ιησούς του Ναυή 18,1. 22,12. 24,1. Κριταί 21,19. Α' Βασιλειών 1,3. 3,21)

(Γ' Βασιλέων 11,29. 12,24θ. 14,2. Β' (Παραλειπομένων 9,29. Ψαλμοί 77,60)

 

Η Σηλώ (Σιλώ, Σηλώμ) ήταν αρχαία πόλη του Ισραήλ, στα όρια της φυλής Εφραίμ. Στη Σηλώ βρισκόταν μετά την εγκατάσταση στη Χαναάν η Σκηνή του Μαρτυρίου και η Κιβωτός της Διαθήκης και έμειναν εκεί για όλη την περίοδο των Κριτών. Χάρτης C5.

 

 

Η Κιβωτός της Διαθήκης

Μετά την κατάκτηση της Χαναάν, ο Ιησούς του Ναυή μετέφερε στη Σηλώ την Κιβωτό της Διαθήκης κι εκεί ενώπιον του Κυρίου, στην είσοδο της Σκηνής του Μαρτυρίου, έγινε η διανομή της χώρας ανάμεσα στις φυλές (Ιησούς του Ναυή 14,2. 18,1). Κατά σειρά κληρώθηκαν οι φυλές Βενιαμίν, Συμεών, Ζαβουλών, Ισσάχαρ, Ασήρ, Νεφθαλί και Δαν (Ιησούς του Ναυή 18,11-19,48). Εξαιρέθηκε από τη διανομή η φυλή του Ιούδα, η οποία παρέμεινε εντός των ορίων της στο Νότο, οι φυλές του Μανασσή και του Εφραίμ, οι οποίες παρέμειναν στην περιοχή τους στα βόρεια, και οι Λευίτες, οι οποίοι δεν πήραν μερίδιο, γιατί το μερίδιο τους περιορίζονταν στα ιερατικά τους καθήκοντα προς τον Κύριο και ζούσαν ανάμεσα στις άλλες φυλές (Ιησούς του Ναυή 18,5-7). Ακόμη εξαιρέθηκαν οι φυλές Γαδ, Ρουβήν και μισή Μανασσή, στις οποίες επικυρώθηκε η περιοχή δυτικά του Ιορδάνη (Ιησούς του Ναυή 13,9-12. 18,7).

 

Μετά τη διανομή της Χαναάν στη Σηλώ συγκεντρώθηκε ολόκληρη η ισραηλιτική κοινότητα για να εκστρατεύσουν εναντίον των φυλών, Ρουβήν, Γαδ και μισή Μανασσή, γιατί καθώς πήγαιναν στις περιοχές τους οι φυλές αυτές έχτισαν ένα μεγάλο θυσιαστήριο στα Γάλγαλα, ως μνημείο ενότητας όλων των φυλών. Το θυσιαστήριο αυτό παραλίγο ν' αποτελέσει αιτία εμφυλίου πολέμου ανάμεσα στις φυλές, επειδή η πράξη των τριών φυλών θεωρήθηκε προσβλητική για τον Κύριο.

Τότε η ισραηλιτική κοινότητα έστειλε το Φινεές, γιο του αρχιερέα Ελεάζαρ, και μαζί του δέκα άρχοντες, έναν από κάθε φυλή, προκειμένου να ζητήσουν εξηγήσεις από τις τρεις αυτές φυλές. Οι εξηγήσεις δόθηκαν από τις φυλές Ρουβήν, Γαδ και μισή Μανασσή, και ο εμφύλιος ματαιώθηκε (Ιησούς του Ναυή 22,10-34).

Ο Ιησούς του Ναυή λίγο πριν πεθάνει, συγκέντρωσε όλες τις φυλές του Ισραήλ στη Σηλώ και ανανέωσε τη διαθήκη του λαού με τον Κύριο. Έπειτα έγραψε όσα ειπώθηκαν στο βιβλίο των Νόμων του Θεού, πήρε μια μεγάλη πέτρα και την έστησε όρθια, κάτω από ένα δέντρο που βρισκόταν απέναντι από τη Σκηνή του Μαρτυρίου, ως ένα μνημείο ανάμνησης της ανανέωσης της διαθήκης με τον Κύριο (Ιησούς του Ναυή 24,1-28).

 

 

Οι Ισραηλίτες μετά τη νίκη τους επί της φυλής Βενιαμίν, για το ανοσιούργημα που διέπραξαν οι κάτοικοι της Γαβαά, επειδή εξοντώθηκε ολόκληρη η φυλή Βενιαμίν, εκτός από 600 άνδρες, αποφάσισαν να ξαναδημιουργήσουν τη φυλή από την αρχή. Έτσι εξόντωσαν όλους τους κατοίκους της Ιαβές (Ιαβίς) στη Γαλαάδ, επειδή αυτοί δεν ακολούθησαν τους άλλους Ισραηλίτες εναντίον της φυλής Βενιαμίν, εκτός από 400 νέες που δεν είχαν σχετιστεί με άντρα, και τις έδωσαν στους Βενιαμινίτες που είχαν απομείνει. Επειδή όμως δεν έφτασαν για όλους, αποφάσισαν να δώσουν στους υπόλοιπους γυναίκες από τη Σηλώ. Επειδή όμως είχαν ορκιστεί να μη δώσουν τις γυναίκες τους σε άνδρα της φυλής Βενιαμίν, αποφάσισαν κατά το διάστημα που γίνονται γιορτές στη Σηλώ, να πάνε οι Βενιαμινίτες και να στήσουν ενέδρα στους αμπελώνες της πόλης κι όταν οι νεαρές κοπέλες θ' αρχίσουν να χορεύουν, ν' αρπάξει ο καθένας τους από μία για γυναίκα του, όπως κι έγινε (Κριταί 21,1-22).

 

 

Οι γονείς του Σαμουήλ, ο Ελκανά και η Άννα, πήγαινε κάθε χρόνο από την Αρμαθαΐμ στη Σηλώ, για να προσκυνήσουν και να προσφέρουν θυσία στον Κύριο (Α' Βασιλειών 1,3). Όσο ακόμα η Κιβωτός της Διαθήκης ήταν στη Σηλώ, ο Κύριος επανειλημμένως παρουσιαζόταν στο Σαμουήλ και του αποκάλυπτε το λόγο Του (Α' Βασιλειών 3,21).

Την εποχή του Κριτή και Αρχιερέα Ηλί, επειδή οι Φιλισταίοι κατά την πρώτη μάχη νίκησαν τους Ισραηλίτες, αυτοί προβληματισμένοι από την ήττα έστειλαν ανθρώπους στη Σηλώ και πήραν από κει την Κιβωτό της Διαθήκης (Α' Βασιλειών 4,3-4).

Στη δεύτερη μάχη που ακολούθησε οι Φιλισταίοι νίκησαν ξανά τους Ισραηλίτες, οι οποίοι τράπηκαν σε άτακτη φυγή, αφήνοντας στο πεδίο της μάχης 30.000 πεζούς.  Η Κιβωτός της Διαθήκης έπεσε στα χέρια των Φιλισταίων και οι δύο γιοι του Ηλί σκοτώθηκαν. Τότε ένας Ισραηλίτης από τη φυλή Βενιαμίν, έτρεξε από το πεδίο της μάχης και έφτασε την ίδια μέρα στη Σηλώ. Ο Ηλί καθόταν στο κάθισμα του κοντά στην πύλη της Σκηνής του Μαρτυρίου και κοίταζε προς το δρόμο, από όπου περίμενε αγγελία για την έκβαση της μάχης και είχε αγωνία για την Κιβωτό του Κυρίου. Ο αγγελιοφόρος είπε στον Ηλί τι είχε συμβεί και ότι οι δυο γιοί του σκοτώθηκαν.

Όταν ο Ηλί έμαθε ότι η Κιβωτός του Κυρίου έπεσε στα χέρια των Φιλισταίων, έπεσε από το κάθισμα που καθόταν προς τα πίσω και έσπασε τον τράχηλό του και πέθανε,  γιατί ήταν πολύ γέρος και βαρύς (Α' Βασιλειών 4,10-18. Ψαλμός 77,60-61).

 

 

Από τη Σηλώ καταγόταν ο προφήτης Αχιά, ο οποίος έζησε επί των βασιλέων Σολομώντος και Ιεροβοάμ. Ο Αχιά προφήτεψε τη διαίρεση του βασιλείου και την ανάθεση της βασιλείας του βόρειου βασιλείου στον Ιεροβοάμ (Γ' Βασιλέων 11,29. 12,15. 12,24θ. 12,24κ. Β' Παραλειπομένων 9,29. 10,15). Όταν ο Ιεροβοάμ επέστρεψε από την Αίγυπτο, επειδή το μικρό παιδί του αρρώστησε βαριά, αποφάσισε να ρωτήσει τον Κύριο για την υγεία του παιδιού και γι' αυτό έστειλε τη γυναίκα του την Ανώ να πάει στη Σηλώ, όπου ζούσε ο προφήτης Αχιά. Εκεί ο Αχιά προφήτευσε το θάνατο του παιδιού (Γ' Βασιλέων 12,24η-ν. 14,1-18).